fbpx

Veien til voksenlivet

profilbilde-svart

Hei!

Nå nærmer det seg søknadsfristen for høyere utdanning, og vi er vel mange som i den siste tiden har grublet over og vurdert hva som kan være det riktige for akkurat meg. Hva skal jeg bli og hva skal jeg gjøre til neste år, eller hva skal jeg gjøre de neste årene? For noen er det slik at de ikke vet om de vil studere eller jobbe, men fristen for hva som skal skje til høsten er nå.

 

Det er så mange muligheter og valg, og vi bombarderes med informasjon om utdanninger slik at det til tider blir vanskelig å orientere seg. Hvilken utdanning passer for meg, hva er mine ressurser og hva er faktisk smart å velge med tanke på framtiden og jobbmuligheter? I tillegg kommer alle gode råd og meninger fra foreldre, slektninger, bekjente og fra rådgivere.

 

Vi som skal ut å søke skoleplass oppsøker utdanningsmesser og de videregående skolene får besøk av ulike høgskoler/universitet. Alle snakker varmt om sine utdanninger og til slutt kan det oppleves helt overveldende og forvirrende om man ikke allerede har bestemt seg for hva man ønsker.  Og når man endelig har tenkt ut noe man tenker passer for seg, så kommer det enda flere valg. Hvor skal jeg studere og skal jeg eventuelt studere i utlandet, er disse studiene godkjente for framtidige jobber i Norge, og er de innenfor det som lånekassen gir studiefinansiering til? Skal jeg velge privatskole eller offentlig?

 

Foto: www.aj-angelsphotography.com

For noen av oss unge er dette en litt kaotisk periode, for kanskje har du allerede tatt noen valg for noen år siden som setter begrensninger for hva du kan velge nå. Valgte du yrkesfag eller studiespesialisering da du startet på videregående, eller hvilke programfag du har tatt setter begrensninger for valgene man nå har.  Vil man f.eks bli veterinær eller lege, så må du ha tatt de riktige fagene disse årene, men da var man kanskje for ung til å vite at det var det man ville bli, og dermed ikke tenkte på fagkombinasjoner.

 

Mange er stressa for å velge feil eller å ikke mestre, men jeg tenker at uansett om man skulle oppdage at man har valgt feil studie eller velger å jobbe et år, så får man både kunnskaper og livserfaringer som man kan benytte senere i livet. Man lærer alltid noe, både av positive og negative erfaringer. Det viktigste er å tørre å ta et valg og ta de erfaringene som kommer; da er du uansett mange erfaringer rikere som kan hjelpe deg som arbeidstaker senere i livet.

 Om dere vil samarbeide med meg, kontakt meg gjerne på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Følg meg gjerne på mine sosiale medier:

Instagram: henriettejhauge

Facebook: Henriette J. Hauge

 

My first activity with Save The Children

As most of you already know, I am a volunteer with Save The Children Organization. We the volunteers, organize activities for the kids. We also get to decide when to join these activities since we all have other things going on. About three weeks ago, I had my first activity with some of the kids, and I must say we had a great time! 

Image result for rush trampoline park

I managed to try almost everything, being that I had to keep an eye on a kid. For someone like me who never goes to the gym, it was a nice workout haha.  

Image result for rush trampolinepark sokker

It is required to buy these socks to jump in if you don't already have a pair. I think they are cool. 

Seeing those kids happy and having fun, was the highlight of my day. 

 

Thanks for stopping by xoxo. 

 

Trenger du en modell eller hjelp med å markedsføre din bedrift?

Kontakt meg gjerne på: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Sjekk ut min Instagram på:@menitawinnie_

Og Facebook Tenne Cooper

 

 

Verdens hyggeligste overraskelse i posten

IMG_8642

Jeg er så utrolig glad akkurat nå! Etter en lang dag på jobb, kom jeg hjem til verdens hyggeligeste overraskelse i posten. I går fortalte mamma at en pakke hadde fått i posten og jeg klarte nesten ikke vente med å finne ut hva som var oppi. Det var like før jeg fikk mamma til å åpne den for meg over telefonen.

Jeg er veldig glad for at jeg ventet til jeg kom hjem med å åpne den, for inni pakken har noen laget en fin ramme med bilder fra aviser jeg har vært i. Jeg kommer ikke over at noen faktisk har brukt tid på å klippe ut artikkler, limt det sammen og pyntet rammen. Jeg er helt målløs! Tusen hjertelig takk til du som har gjort dette og jeg håper den som har laget denne vil sende en melding om hvem det er. Jeg setter så stor pris på dette og kan ikke beskrive hvor glad jeg ble da jeg åpnet gaven! Den skal rett opp på veggen hjemme for å si det sånn.
 
I forrige kom noen inn med nydelige blomster til meg på jobben. Jeg blir helt rørt, dere er fantastiske!

Ha en fin uke videre!

Gjerne følg meg på instagram: helene_abildsnes
Eller min facebookside: https://www.facebook.com/Helene-Abildsnes-Veien-til-Miss-Norway-2018-171002526786394/ For og følge meg underveis i konkurransen :)
 
Ønsker du samarbeid med meg? Kontakt meg gjerne på mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..
 
Fotograf/Journalist: Klara Turid Fidje
 

Egenskaper til en misseutøver

 

Det er veldig spennende å se at så mange aviser både i Norge og utlandet som har rettet oppmerksomhet mot meg. Jeg har jobbet så hardt for å være her jeg er nå. Jeg skal jobbe enda hardere for å bevise at jeg fortjener å representere landet internasjonalt. Generelt i et land hvor utøvere trenes meget hardt for å kunne være en ambassadør, har de egenskapene jeg skal nevne her:

1. Skjønnhet (være seg selv)

2. Personlighet

3. Talent og kunnskaper

4. Hjernen og tenking (mindset)

5. Story

6. Medieoppmerksomhet nasjonalt og internasjonalt

 

Tusen takk til Bui Simon Miss Universe 1988 fra Thailand som også var dommer i Miss Universe 2018, som har lagt vekt på disse egenskapene. Har man de her, har man gode muligheter for å hevde seg høyt. Man er en original av seg selv. Det er nettopp det jeg kaller for en influencer.

 

Her er lister over aviser/artikler som har publisert om meg.

 

  1. Dagbladet: https://www.dagbladet.no/kjendis/eirin-ble-fodt-gutt-na-vil-hun-bli-miss-norway/70888397
  2. Harstad Tidende: https://www.ht.no/incoming/2019/03/20/Eirin-26-ble-født-i-guttekropp-i-Thailand.-Nå-er-hun-semifinalist-i-Miss-Norway-18697778.ece
  3. Pluss.Nettavvisen: https://pluss.nettavisen.no/eirin-grinde-tunheim
  4. Drammen Tidende: https://www.dt.no/eirin-grinde-tunheim
  5. Drammen 24: https://drm24.no/nyheter/transseksuelle-eirin-26-vil-vinne-miss-norway-1922621
  6. Startsiden: https://www.startsiden.no/nettliv/2019/03/20/195562814/eirin-26-ble-fodt-som-gutt-na-deltar-hun-i-miss-norway
  7. Eikerbladet: https://www.eikerbladet.no/nyhet/miss-norway/eirin-grinde-tunheim/transseksuelle-eirin-26-til-semifinalen-i-miss-norway/s/5-58-92031
  8. Amta: https://www.amta.no/landet-rundt/sosiale-forhold/helse/transseksuelle-eirin-26-til-semifinalen-i-miss-norway/s/5-3-536215
  9. Thailand Tidende:  https://www.thailandstidende.com/component/k2/item/3853-miss-norway-kandidat-til-thaidamer-slutt-a-bruke-hvitekremer
  10. AN.no: https://www.an.no/livsstil/helse/utdanning/eirin-26-ble-fodt-som-gutt-na-vil-hun-erobre-tronen-som-miss-norway/s/5-4-941422
  11. Utrop: https://www.utrop.no/Nyheter/Innenriks/34872
  12. Ringblad: https://www.ringblad.no/nyheter/miss-norway/buskerud/transseksuelle-eirin-26-til-semifinalen-i-miss-norway/s/5-45-756539
  13. NRK Radio: Distriktsprogram - Buskerud - 22-02-2019 - NRK Radiohttps://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-buskerud/.../22-02-2019
  14. Nordlys: Nordlys - Tromsø-student Eirin (26) ble født som gutt. Nå vil hun erobre ...https://www.nordlys.no/miss-norway/...eirin.../5-34-1041269
  15. Eikernytt: Transseksuelle Eirin (26) videre i Miss Norway - Eikernytt.nowww.eikernytt.no/nyhet.cfm?nyhetid=26618
  16. Østlendingen: Østlendingen - Eirin (26): – Jeg vet at det ikke blir lett. Jeg er jo en ...https://www.ostlendingen.no/.../eirin-26.../5-69-706275
  17. Fremover - Tromsø-student Eirin (26) ble født som gutt. Nå vil hun ...https://www.fremover.no/tromso/...eirin-26.../5-17-503461
  18. Glåmdalen; Glåmdalen - Eirin (26) ble født som gutt. Nå vil hun erobre tronen som ...https://www.glomdalen.no/nyhet/miss.../eirin.../5-19-568720
  19. Gudbrandsdølen: Gudbrandsdølen Dagningen - Eirin (26) ble født som gutt. Nå vil hun ...https://www.gd.no/landet-rundt/.../eirin-26-ble.../5-18-824414
  20. Laagendaksposten: Laagendalsposten - – Jeg vet at det ikke blir lett. Jeg er jo en ...https://www.laagendalsposten.no/nyheter/.../5-64-633513
  21. Ås Avis: Ikke helt A4, sier Eirin (26) - Ås Avishttps://www.aasavis.no/nyheter/.../norge...eirin.../5-2-296454
  22. Rana blad: Rana Blad - Tromsø-student Eirin (26) ble født som gutt. Nå vil hun ...https://www.ranablad.no/nyheter/tromso/...eirin.../5-42-483144
  23. Lierposten: Lierposten - – Jeg vet at det ikke blir lett. Jeg er jo en transseksuell ...https://www.lierposten.no/nyheter/st.../5-65-112003
  24. Tvedestrandsposten: Tvedestrandsposten - Eirin (26): – Jeg vet at det ikke blir lett. Jeg er jo ...https://www.tvedestrandsposten.no/.../eirin.../5-52-186788
  25. Østladets Blad: Østlandets Blad - Eirin (26): – Jeg vet at det ikke blir lett. Jeg er jo en ...https://www.oblad.no/landet.../eirin-26.../5-68-555906
  26. Drammen Live24: Drammen Live24 - Transseksuelle Eirin (26) videre i Miss Norwayhttps://dl24.no/.../transseksuelle-eirin-26-videre-i-miss-norway-1932025
  27. Webavisen: – Jeg vet at det ikke blir lett. Jeg er jo en transseksuell innvandrer som ...www.webavisen.no/.../--jeg-vet-at-det-ikke-blir-lett--jeg-er-jo-en-transse...
  28. TV2: https://www.tv2.no/a/10480176/ 
  29. Se og Hør: https://www.seher.no/kjendis/fodt-gutt-na-vil-hun-bli-miss-norway/70891210

 

 

Utlandet: 

  1. Missosology: A transsexual semi finalist in Miss Norway - missosologywww.missosology.info › Portal › Board index › Miss Universe
  2. Mysocalledgaylife: https://mysocalledgaylife.co.uk/2019/03/eirin-was-born-as-a-boy-now-she-wants-to-be-miss-norway/

 

Denmark:

  1. Ekstrabladet: Født som mand: Nu vil hun være Miss Norge – Ekstra Bladethttps://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/foedt-som-mand.../7562328

 

Philippines: 

  1. K-push-abs-cnb.com: Transgender candidate, semi-finalist sa Miss Norway 2019 | PUSH ...https://k-push.abs-cbn.com/.../transgender-candidate-semi-finalist-sa-miss...
  2. Virtualpinoy: Transgender candidate enters semi-finals to compete as Miss ...virtualpinoy.com/.../transgender-candidate-enters-semi-finals-to-compete...
  3. spil.oh: Trans Candidate In 2019 Miss Norway - Spil.phhttps://spil.ph/pageantry/2019/03/.../trans-candidate-in-2019-miss-norwa...

Thailand:

  1. Mthai: สาวประเภทสองชาวไทย ดีกรีว่าที่หมอฟัน ผ่านเข้ารอบรองสุดท้าย มิสนอร์เวย์ ...https://women.mthai.com/beauty-pageant/404520.html

 

 

Det kommer flere. Jeg gir ikke opp. 

 

_____________________________________

Med vennlig hilsen

Eirin Grinde Tunheim

 ________________________________________

Ønsker du samarbeid med meg? Kontakt meg gjerne på mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Følg meg på facebook:https://www.facebook.com/eirintunheimveientilmissnorway2019/

Følg meg på instagram: https://www.instagram.com/eirin_tunheim/

Jeg elsker barn. Child Care Thailand prosjekt.

Hvorfor Child Care Thailand? I mars begynte jeg å jobbe for Child Care Thailand. Jeg samler da inn penger til organisasjonen. Så langt er det rundt 500–600 kr via min private facebookside og det kommer flere bestillinger. Innsamling skjer gjennom kjøp av armbånd. Hver eneste kroner går til frivillig arbeid som skjer gjennom transport av klær og utstyr i containere som sendes til Thailand via båt.

 

Alt leveres dermed til diverse barnehjem. Jeg er alltid inspirert av prosjekter som støtter barn i barnehjem. Disse barna er foreldreløse. Alle mennesker er skapt for å trenge litt kjærlighet, spesielt unger. Selv om vi ikke har en mulighet til å pleie dem med kjærlighet direkte, kan vi likevel støtte dem gjennom innsamling av klær og midler som kan brukes for å gjøre hverdagen enklere og mer innholdsrik. Midler blir brukt til å kjøpe mat og diverse utstyr nødvendig for at et barnehjem skal gå rundt.

 

Jeg har en drøm om å støtte så mange barn som mulig også under skolegangen helt til høyere utdanning. Med et håp om implementering av gratis skolegang. Jeg hjelper dem så de en dag også kan løfte andre. Dette er en pyramideplanlegging. En hjelper fem, fem hjelper fem hver som er tjuefem osv. Etter flere generasjoner skal vi klare å hjelpe mange titusener.

 

Hvor i verden vi er født, bestemmer ikke vår endelige destinasjon. Men hvor mye lidenskap (passion) og tankesett/tenktemåte (mindset) en klarer å bygge, bestemmer hele veien til målet. Jeg vil, og jeg skal, ofre tiden min til å løfte fattige barn opp i verden. Det er mange dyktige og skoleflinke som ikke har råd til å fortsette på skole.

 

Med min utdanning og mine kunnskaper innenfor økonomi har jeg forstått hvordan man skal lage et fond med jevn avkastning som kan brukes til skolestøtte der man ikke skal bruke innskuddspenger. Men kun det årlige utbyttet som skal brukes. Det er lov å drømme. Det er lov å satse stort. Det tar tid. Med mindre man planlegger tidlig. Her er armbåndet og businesskortet jeg har fått tilsendt i posten. Forhåpentligvis ønsker jeg at flere bestiller armbånd. Det er ikke bare til pynt, men også verdifullt med hensyn til å hjelpe medmennesker.

 

Nedenfor er linken til websiden for mer informasjon og om du ønsker å gi et bidrag. Vi setter stor pris på dette. 

Linken til prosjektet: https://www.ccthai.org/donere/

Facebook: https://www.facebook.com/cctnorway/

Ønsker DU mer informasjon, gå inn på deres nettside www.ccthai.org og FB side for jevnlige oppdateringer.  Send gjerne en epost til dem på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. - eller ring grunnleggeren direkte på tlf. 952 11 268 - Jan Helge (Yanni). På nettsiden og FB finner du masse info om Child Care Thailand og barnehjemmene de samarbeider med.

_____________________________________

Med vennlig hilsen

Eirin Grinde Tunheim

 ________________________________________

Ønsker du samarbeid med meg? Kontakt meg gjerne på mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Følg meg på facebook:https://www.facebook.com/eirintunheimveientilmissnorway2019/

Følg meg på instagram: https://www.instagram.com/eirin_tunheim/

 

Trives i Oslo!

Hei fine mennesker!  Tida flyr når man har det bra.  De siste ukene har vært veldig travle da jeg har startet som lærling og flyttet til Oslo.  Føles allerede ut som at jeg har vært her i en måned, enda det ikke har gått en uke en gang.  Alt er så mye enklere her i Oslo, alt fra kollektiv trafikk til butikker og ikke minst at venninnene mine bor her.  Feiret venninna mi på lørdag og det er så koselig å kunne være ordentlig sosial igjen.  Trives utrolig godt på Cabin Crew Kurs hos Norwegian og lærlingtida har startet ufattelig bra.  Så mye fine folk og man gleder seg til å stå opp, og det er lenge siden.  Føler meg mer uthvilt og har mer energi og jeg føler meg så fri.  Deilig å leve ut en drøm og spesielt når målene er så nærme.  Så lenge jeg står kurset, skal jeg allerede ut å fly 8. mai, så det er rart å tenke på, og ikke minst veldig spennende!  

Ikke minst, så er det fint å være en del av en så fin gjeng igjen.  Veldig glad for at disse folka blir kollegaene mine!  Utenom det så føler jeg at jeg har blitt litt mer spontan og har blitt enda flinkere til å gå ut av komfortsonen min.  Jeg elsker også å møte folk og man møter jo så mange herlige folk på sånne kurs og ikke minst når man flytter til ett nytt sted.  Fint vær, fin by og koselig på jobben.  Jeg sto også teorien på lappen forrige fredag, så nå er det bare oppkjøringen igjen.  Og det er jo snart påske, og det blir vell ikke bedre enn det?  Tusen takk for at dere følger meg på reisen, både når det kommer til konkurransen og det spennende som skjer ved siden av.  Husk at dere kan følge meg på Insta under navnet @nikita_rebelgirl.  Utrolig takknemlig for all støtte og kjærlighet <3

Hvis du vil kontakte meg angående samarbeid/sponsoring,  så send gjerne en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., og heller ikke vær redd for å sende meg en melding om du har spørsmål eller lurer på noe.

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på