Enda en påske er endelig her. For mange bringer denne fine dagen en feriedag som er velfortjent hos mange, og man kan uten dårlig samvittighet spise snop og nyte solen.
Påsken er en fin tid som vi kan tilbringe sammen med familie og venner. Troende eller ikke er det fint å få dager til å være med de man er glad i, og spise god mat. Jeg håper alle der ute får noen fantastisk fine påskedager, og at vi tar oss tid til å verdsette hverandre i disse dager.
Jeg ønsker med dette alle en god påske, nyt den med noen du er glad i :)
I samarbeid med min sponsor og partner Dryss kjører vi på men en konkurranse!
Dryss en er super kul, fresh butikk i hjerte av Larvik sentrum med masse lekre merker og varer. De gir virkelig et løft til moten i byen vår.
Siden butikken går så bra, har de nå bestemt seg for å lansere nettbutikk. Så om ikke lenge kommer dryss.no - Så om du ikke befinner deg i Larviks område, kan du ennå få tilgang på alle de lekre varene.
Siden vi snart åpner nettbutikk vil vi gjerne bruke den annledning til å kjøre en konkurranse!
En heldig vinner kan bli den heldige eier av denne døds kule skinnjakken til en verdi av 2000NOK.
In this moment I am writing to you from Chicago Airport - I really feel like a globe trotter now. About to board my 20th flight this year.
I wanted to share with you a story and some of the results from our investment and start up at the rescue center in Kenya and what it have resulted in. Even though things aren't completely done yet- this is a start of what we are trying to achieve. About a week after I came home from Kenya I got some amazing news - if we can call it that.
Lottie, one of the girls i worked along with in Kenya had heard of a girl that was mistreaten and abused at home. She was left «abandon» by her own mom, who had went to the village with a new man. So this girl was left to love with her moms cousin. Her living situation was awful. She got beaten up, straved and was forced to work at home. Her family refused to give her the necessities she needed for school or in life in general.
No girl in the age of 8 should live under such circumstances. NO HUMAN ever should live under such circumstances.
Since Lottie heard of this little girl, she was able to talk to the girl’s school, which could confirm that this was true. After confronting the mom and the family of the girl, they were able to take custody of the girl. The Familia Organization is now responsibility for the girl.
Since she didn’t have any family to live with. She is now living at the Familia home with the 10 other girls and are now back in school and are now living the life she deserves.
This show that what we do make a change. And we together can save some lives.
Uansett hvor mye folk vil tjene penger, så kan jeg ikke forstå hvordan man kan være så egoistisk at man kan sette andres liv i fare. Jeg forstår det bare ikke, at penger kan ha så mye makt i verden.
Etter at jeg så Sweatshop - en serie som går ut på at bloggere reiser ned til blant annet Hennes & Mauritz fabrikken, for å se hvordan arbeiderne egentlig lever. Fikk jeg ett helt nytt syn på tekstilarbeiderne. Her ser man hvordan tekstilarbeiderne lever og blir behandlet. Som liten trodde jeg alltid at klærne våres ble laget av maskiner, men der tok jeg feil. Hver eneste søm på plaggene er håndsydd. Tolv timer hver eneste dag, syr de samme sømmen om og om igjen, med en lønn på 3kr timen. Alt dem ber om er en levelønn.
Hemmelige fabrikk lister gjør det vanskelig å avdekke barnearbeid, grov underbetaling og livsfarlig arbeidsmiljø som kan knyttes til kleskjeden. Dette gjør det svært vanskelig for oss kjøpere, og vite hvor klærne blir produsert.
Dersom det blir åpne leverandører i Norge, blir dem «tvunget» til å forbedre arbeidsplassene, for å få et bedre rykte. Selvfølgelig så er det en grunn for at dem bruker underleverandører. Visst en fabrikk har etisk handel og legger til rette for at arbeiderne skal ha det bra, så fremmer de dette for å få flere kunder. Kommer du over en butikk som forteller at dem ikke har lov til å si noe om arbeiderne, sier det seg selv at det er noe som ikke stemmer.
Tekstil arbeiderne får så dårlig betalt, at de sliter med å forsørge seg selv og sin familie. Dårlige arbeidsplasser fører til brann- og dødsulykker. Barn må droppe ut av skolen for å bli tekstilarbeider og hjelpe til å forsørge sin familie. Barnearbeid regnes som barn fra 5-11 år.
Er det riktig at et barn i denne alderen skal sy klærne våre, uten at vi vet hvordan de har det? Med skjulte leverandører, så vet vi ikke hvem som lager klærne våres eller hvordan dem har det. Vi vet derfor ikke om barnene får skolegang eller om arbeidet ikke går ut over deres fritid. Derfor syntes jeg det er så viktig at det blir krav på åpne leverandører, slik at kleskjedene får mer press på seg!
Kleslevlerandører bruker underleverandører, slik at vi ikke kan finne ut av hva de holder på med. Dette må ta slutt! Signer denne linken og vær med på å bidra til et land med åpne leverandører og tekstilarbeidere med en levelønn! Dersom det blir åpne leverandører i Norge, så blir det mer press på kles leverandørene. Den 13 juni, kan stortinget si ja til en etikk lov. Desto fler underskriver, desto større sjanse har vi for å bli hørt! Spre budskapet og del linken videre, slik at vi står sterkere om å få åpne leverandører. Trykk her for å gi din signatur til «Fremtiden i våre hender»
Her kan du se en sterk video av hvordan tekstilarbeidere kan bli behandlet:
Jeg mener at leverandørene skal spille med åpne kort, så får det være opp til oss kjøpere å bestemme om vi ønsker å kjøpe eller ikke. Derfor håper jeg dere ønsker å gi deres signatur her, for å hjelpe den fantastiske organisasjonen «Fremtiden i våres hender» til å komme i mål med at tekstilarbeiderne skal få en levelønn. Du kan signere her, for at klærne i Norge skal gå opp 10 kr, slik at arbeiderne kan få en lønn, som går an å leve av. Alle fortjener et fullverdig liv.
Du kan også bli medlem hos Fremtiden i våre hender, for å støtte deres arbeid.
The other day I took part in a project and photoshoot for body positivity and I really wanted to share it with everyone! I want to let these completely real and honest pictures speak for themselves.
Freedom. We don’t normally spend the time thinking about it. But what if we ask “What does freedom mean to you?”. What would be your answer?
Human trafficking has stolen freedom of millions of people by 2018. Modern-day slavery targets countries like Ukraine, where annexation of Crimea and an unrest in the eastern part of the country has forced many people to relocate, whether within a country or abroad. And succeeds, because of the lack of education on the subject.
We are hear.speak.free — a new organization that aims to raise awareness of human trafficking in Ukraine, using arts and culture. Painful history of slavery in the past, gave way to incredible culture — music, dance, art. In 1800s slaves used their home culture to feel free, even for just a minute. In 21st century slaves don’t even have a liberty to do that. So we decided to be the voice for them.
After traveling to Ukraine, we have realized that something needs to be done, since the advertisements of traffickers outshine the ones that are warning people against exploitation. Reinventing the way information gets to people we decided to employed the most powerful thing in 2018 — social media”
I have been asked to be the ambassador for the international part of this organization. Which I feel honored to do. When I came in contact with the organization a few months ago I immedicably knew I would promote this cause and work with them.
So on Thursday We. Speak. Free is having a launch and evet at New York University to raise awareness, and I am invited to be the guest speaker in the program. This event is going to be very powerful and important. There is still a few spots left for the event at NYU so reach out to me if you would want to attend this.
Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!