fbpx

Julen bør bringe frem det beste i oss

24824499_10213415075643748_1816670471_n

 

Julen bør bringe det beste frem i oss

 Og hva er vel bedre enn å kunne gi tilbake?


Mange av dere fine leserne mine er sikkert studenter og har kanskje ikke så mye å gi når det kommer til penger. Jeg ble ferdig med min bachelor nå i vår, begynte å jobbe 100% i høst så jeg vet veldig godt hvordan det er å være ung og plutselig ha mange flere utgifter enn det vi hadde for for eksempel 5 år siden. Men det som er så fint er at det finnes andre måter å gi tilbake på.

Mamma lærte meg noe smart for mange år siden; ”hvis du ikke har brukt klærne på to år, da kommer du ikke til å bruke dem igjen.” Og det er vel noe i det? Så jeg bestemte meg for et par uker siden å gå gjennom alle klærne jeg eier – for det tar utrolig lang tid, hvert fall hvis du skal prøve noen klær og se om de fortsatt passer, hehe.


Meg fra julaften 2016

Men hva skal vi gjøre med alle disse klærne vi ikke bruker lenger? Jeg har delt min sortering inn tre ulike kategorier:

1. Beholde
2. Fattighuset
3. Fretex

Og så kommer neste spørsmål; hvordan vet du hvilke klær som tilhører hvilken kategori?

Beholde
Dette er vel kanskje den enkleste kategorien. Har du brukt plagget innen det siste året, vet at du kommer til å bruke det igjen og det er helt – altså ikke slitt og hullete – så kan det beholdes.

Fattighuset
Alle klær og tilbehør du har som ikke har blitt brukt, eller er lite/pent brukt kan du gi til Fattighuset. Fattighuset gir tøyet videre til de som trenger det, og derfor kan ikke klærne være ødelagt. Fattighuset har vært her i over 20 år, de jobber for å bedre tilværelse til de som ikke har så mye i hverdagen. De deler ut mat og klær, og nå til jul samler de inn og deler ut julegaver. I tillegg hjelper de økonomisk vanskeligstilte med for eksempel tannleger, barnebursdager og mye mer. Spørsmål angående hvor og når du kan levere klærne tar du med de som jobber der. Du kan sende dem en mail eller ringe dit.
- Nå før jul er det åpent for levering hverdager mellom 9 og 15:30.

Fretex
Fretex tar i mot alt, og da mener jeg alt. Ingen klær eller tekstiler skal i restavfallet. Derfor er det en mye bedre ide og gi dem til Fretex.
”Fretex er takknemlige for alt av tekstiler, tilbehør og sko. Selv om gardiner, klær, undertøy, sengetøy, tøyrester og andre tekstiler er slitt og ødelagt, så kan de brukes til materialgjenvinning, som for eksempel til isolasjon, tepper, pussefiller eller redesignprodukter.” (Fra Fretex sin hjemmeside) Alt du trenger å gjøre er å ta tøyet i poser og lever det til nærmeste fretex boks.


En stor pose full av klær, more to come!

Dette hørtes vel ikke så vanskelig ut? Du får ryddet i klærne dine, samtidig som du hjelper noen andre. Så nå har jeg flere bæreposer med klær som skal bort, og er klar for å hjelpe de som trenger det – er du?

Ønsker dere en kjempe fin førjulstid!



Hunden min Lucy og meg fra julaften 2016


Jeg er fortsatt på utkikk er sponsorer/samarbeidspartnere, ta gjerne kontakt med meg på: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Og ikke glem å sjekke ut Instagramprofilen min: Nadiahelena95 
Og Facebooksiden min:Official Nadia Helena

Kisses, Nadia Helena!

 

19 dager igjen

Hei kjære lesere !

Denne desember måned har gått ganske fort.. vi har allerede kommet oss til 5. Desember og det er kun 19 dager igjen til julaften! Jeg syns at julen er den koseligste tiden i året der man kan slappe av og nyte en god kopp med gløgg foran peisen. Jeg har ikke startet helt med jule forberedelsene men det skjer vel etterhvert. På søndag har vi tenkt til å sette opp juletreet og pynte det så det blir koselig. Jeg har selv ingen julekalender i år, men jeg deltar i julekalenderne som er på internett og følger med på jul i svingen!

Det er såå koselige i pynte til jul!

 

 

 

Q : Er du godt i gang med juleforberedelsene? 

 

Jeg er ute etter noen sponsorer, om du og din bedrift (firma) vil sponse meg er det bare å ta kontakt på epost for mer informasjon: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.eller sende meg en melding på FB Klikk her

 

- Sandra Afriyie Tito

 

Julesammenkomst

Heisan! Endelig er jeg ferdig med første eksamen! Tanken på at første eksamen er over er helt fantastisk. Eksamen gikk veldig bra, selv om jeg var litt nervøs. 

I helgen hadde jeg besøk av noen gode venner av meg. Det var utrolig koselig å se de igjen! På fredag var det en sammenkomst for samer i Oslo hvor det blant annet var julebord og konsert etterpå. Jeg jobbet som VJ den kvelden for artisten som spilte, og det syns jeg er kjempekult og morsomt! (VJ er en performancekunstner som lager levende visuell kunst, gjerne video, på store skjermer på konserter)

Min første søndag i advent ble tilbrakt med vennene mine. I går var alt søndagsåpent, så vi tok oss en runde i byen. Det var utrolig godt å komme seg ut og få litt frisk luft. Også er det jo gøy og avslappende å bare gå ute og snakke sammen med venner. Her er et lite bildedryss fra søndagskvelden fra Karl Johan sitt herlige julekaos med julelys på alle kanter.

Miss Norway tar sterk avstand fra sosial kontroll

Miss Irak, Sarah Idan mottok dødstrusler for å gå i bikini under deltagelsen Miss Universe. Familien som også fikk trusler, måtte flykte fra Bagdad. Miss Norway tar sterk avstand fra dødstrusler mot kvinner som deltar i skjønnhetskonkurranser. Bikini-visning er en helt vanlig del av Miss Universe og andre skjønnhetskonkurranser der Norge har deltatt siden starten for 65 år siden.

For å hindre flere trusler, fjernet Miss Universe bikinibilder av Miss Irak. Miss Norway tar på det sterkeste avstand fra at folk som fremmer trusler får begrense bikini-visningen, eller påvirke en skjønnhetskonkurranse med ekstrem form for sosial kontroll.

Miss Universe har som ideal å fremme sterke og uavhengige kvinner som viser dyktighet med veldedig arbeide, reklameoppdrag, itervjuer i media og deltagelse i tv-sendt finale til 650 millioner seere. Vi snakker om kvinner som er solide og dyktige rollemodeller for mange millioner, spesielt yngre kvinner, i godt over 100 nasjoner verden rundt.

Er man heldig og har fått muligheten til å komme til Norge, må en akseptere de aller viktigste verdiene Norge bygger på. Det er frihet, demokrati og likestilling, noe politikeren Masud Gharahkhani forteller fra Stortingets talerstol. Miss Norway slutter opp om disse helt grunnleggende norske verdiene. Miss Norway tar på det sterkeste avstand fra alle former for sosial kontroll.

Grunnet drapstrusler mot kvinner som viser dyktighet og uavhengighet i skjønnhetskonkurranser, kan vi ikke avskaffe bikinivisning i Miss Norway, Miss Universe eller andre skjønnhetskonkurranser der bikini er et av mange innslag.

Snarere er det en plikt i Miss Norway å bidra til å styrke kvinners rettigheter og grunnleggende friheter, også til å gå i de antrekk de ønsker. Noe som er spesielt viktig i Norge som i følge FN er et av verdens mest likestilte land. Det er helt frivillig å delta i skjønnhetskonkurranser med bikini-visning. Det finnes andre typer konkurranser uten bikini-visning som kvinner står fritt til å velge.

 

Bakgrunn:

Oppslag i mediene om dødstrusler mot Miss Irak, familien og nasjonal direktør i Miss Irak etter hun gikk med bikini i Miss Universe 2017.  

International Business Times: http://www.ibtimes.co.uk/death-threat-forces-miss-iraqs-family-leave-baghdad-ahead-miss-universe-pageant-1648907

The Pageant Planet: https://thepageantplanet.com/miss-iraq-2017-receives-death-threats/

Kjønnsmessig ulikhetsindeks fra FN-rapporten om menneskelig utvikling:  https://en.wikipedia.org/wiki/Gender_Inequality_Index

Talen til Stortingsrepresentant Masud Gharahkhani på Stortinget mot sosial kontroll: https://www.facebook.com/Arbeiderpartiet/videos/10155465811271773/?hc_ref=ARR6hInjri0Xmum4staPq4bITg-18Dog2dtFzMHZdsvceCHBlA6Kivwvq_PUhv5o8X4&pnref=story

 

Julens magi

Lise-Lotte

I dag er det 1. søndag i advent, som tiden flyr! Har dere tenkt over at denne dagen er i desember i år? Synes det passer bedre enn november. Advent markerer ventetiden frem mot jul og er en kristen høytid.

Her i Norge er det en tradisjon å markere adventsøndagene med en lysestake med fire lys. Det første lyset tennes i dag og for hver søndag frem til julaften tennes et nytt. Fjerde søndag i advent som er julaften i år  tenner vi alle de fire lysene.

 

"Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede

Det står å skinner for seg selv og oss som er til stede

Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede".

 

Man pynter og lyser opp både inne og ute. Flotte stjerner henges i vinduene, vi pynter opp med blomster og noen setter frem julepynten.  Noen pynter med lilla som er adventsfarge og noen pynter med rødt som er julefarge. Inngangspartiet blir dekorert med lysslynger, lykter og flotte kranser. Julenek henges ut til fuglene og man legger ut brød til rådyrene, er det ikke en herlig følelse og sitte ved kjøkkenbordet og titte ut på noe så vakkert?

Huset blir vasket i kriker og kroker, vi baker deilig julebakst og ønsker de mange koselige stunder velkommen.

For mange barn er denne tiden et høydepunkt, nemlig adventskalenderen står for tur. Den er med på å gjøre tiden ekstra spennende. Det finnes mange forskjellige kalendere. Noen har sjokoladekalendere, andre har hjemmelagede kalendere. Man teller ned de 24 dagene fra 1. desember og frem til julaften.

Adventstiden skal være en koselig og fredfull tid hvor familien samles. Mange setter pris på denne tradisjonen.

Men vi må ikke glemme de som gruer seg til denne høytiden av ulike grunner. Det blir bygget opp mange forventninger som god mat, familielykke, besøk av venner, julegaveshopping, pynting m.m. Det er dessverre ikke slik for alle og kontrasten kan være stor. Savn, dårlig råd, ensomhet, barn som forbinder alkohol med jul er noen av disse grunnene. Barn på for eksempel krisesentre, asylmottak og de som har problemer i hjemmet trenger støtte slik at alle får føle et fellesskap og lage gode minner. Viktig at man bryr seg om hverandre.

Julen skal gi glede og den lyser også opp den mørkeste tiden av året. Prøv å senk skuldrene, glem stress, press og bekymringer. Ta deg heller tid til å besøke venner og bekjente. Det blir garantert satt stor pris på.

Jeg sender et inderlig ønske om at hver kopp skal flomme over av velsignelser- evige og rike, og at hver vei skal føre til fred.

Ønsker deg og dine en fredelig og koselig juletid. Og ikke glem å ha julehjertet åpent året rundt.

 

Miss Universe 2017 – Las Vegas

Da er jeg tilbake til Norge etter et eventyrlig opphold i Las Vegas for å deltatt i Miss Universe 2017. Mange lurer kanskje på hvordan opplegg vi har hatt, og hvordan opplevelsen var. Jeg har vært med på intervjuer, fotoshooter, eventer rundt om i byen, møtt 92 fantastiske kvinner fra hele verden og stått på scenen, Axisi forran over 500 millioner mennesker. 

Det hele startet med og bli tatt godt i mot av en super glad superviser som heter, Monie sammen med Miss Sør Afrika som hadde rom rett over meg. Min romkamerat var Miss Svergie. Vi kom hverandre nært og kommer til å holde god kontakt etter denne turen. Denne dagen gikk vi igjennom registrering fra helsekontroll, biografien våres, intervjuer, fotoshooter for merkevarer, styling av hår og makeup og prøving av kjole, smykker, bikini og sko. Jeg var heldig som klarte og bli ferdig med alt den første dagen, slik at jeg kunne hvile ut de to neste dagene, mens de andre deltagerne gjennomførte samme program. Vi var 92 deltagere som var delt opp i grupper, der hver gruppe hadde en superviser som hjalp oss med å gjennomgå program dag for dag. Min gruppe var Svergie, Sør Afrika, Namibia, Israel og Portugal. Det og møte kvinner fra hele verden er veldig interessant. Vi får mulighet til å lære hverandres språk, kultur og ikke minst bli kjent med hverandre og knytte bånd. Jeg merket med en gang da jeg møtte min gruppe at vi kom godt overens alle sammen. Vi var deltagere i fra 18-28 år, der mange av dem hadde gode utdannelser som lege, tannlege og har gjort store veldedeighetssaker. Jeg må si at jeg ikke merket så godt til den store aldersforskjellen, og vi alle var der for en grunn, som gjorde at det sosiale samværet gikk lett.  

Videre har jeg vært rundt om i den fine byen på besøk hos flere forskjellige restauranter og oftest dro vi direkte på show senere på kvelden.Vi har vært på utflukter og har gjort veldedighetsarbeid. Vi har pakket poser med mat som skulle deles rundt til skoler og familier. Vi tok parishjul for å se utsikten over Las Vegas. Under hele oppholdet tenkte jeg ofte på familien og venner hjemme i Norge og Vietnam som støttet meg på det sterkeste. Det ga en trygghet når jeg viste at bekjente fulgte meg, og ikke minst familien min som kom helt ned til Las Vegas for å se meg på scenen. 

Mange forestiller seg at det er veldig hardt og være med på denne konkurransen, og det er det. Når du først skal på et event, så må du prestere så godt som mulig, fordi det er den sjansen du har for at du kan skille deg ut for dommerene. Miss Universe vil ha en vinner som kan omgås med unger, hun skal være jordnær, sosial, hyggelig, ha god personlighet og smart. Jeg må si at alle 92 deltagerne var hyggelige, snille og smarte. Rett før finaledagen så hadde vi ingen aning om hvem som skulle bli trekt ut til top 16. Tiden bestod ofte av koreografi øving på scenen. Det var mye og øve inn, slik at det var viktig og skrive notater og følge nøye med under treningen. 

Noen dager før finaledagen hadde vi preliminery, der vi representerer oss selv og landet, viser bikiniwalk og aftenkjolen. Ut i fra dette og et intervju trekker dommerne ut topp 16. Vi fikk ikke vite hvem de topp 16 var før vi sto på scenen den 26.nov (finaledagen). Vi har vist våres nasjonalkostymer, noe som var veldig spennende og morsomt. Så utrolig mange forskjellige og giga store kostymer som er frakten jorden rundt. I år representerte jeg en is/viking gudinne, som er inpirert av våres historie og vinterstid.

 

Tilslutt var det Sør Afrika, Demi som gikk av med kronen. Jeg er så glad på hennes veiene, da jeg og hun ble ganske godt kjent under dette oppholdet. Det gir meg en helhetlig god følelse når jeg vet at en god person går av med seieren. Det var virkelig velfortjent . Jeg vet selv at jeg har jobbet hardt og gitt alt jeg kunne hele veien, noe som gjør at jeg er fornøyd. Jeg har vært meg selv, lært utrolig mye og vokst stort på denne reisen. Dette gir meg en ny start og nye dører vil åpne seg. Ser frem til å møte Demi og de andre jentene igjen. 

Når jeg sitter på flyet og er klar for hjemreisen sitter man igjen med en veldig rar og litt tom følelse. Etter å være med 92 kvinner hver dag i to uker, til og være alene på rommet og kan gå rundt hvor jeg vil alene, var en stor overgang. Det kjennes litt tomt, men tenker på at nå har fått venner nesten over hele verden som jeg kan reise til og lære enda mer. Noe som har utfordret meg på denne turen er engelsken, fordi tidligere har jeg ikke vært så god i engelsk. Under oppholder har jeg pushet meg til å prate engelsk under intervjuer og i det sosiale samværet. Jeg føler jeg har vokst mye på denne reisen. Dette er også min første reise helt alene, så nå føler jeg at jeg kan reise over alt på egenhånd.

Det var godt og komme hjem til snø og julefølelse. Samle familien igjen og forberede enda en fin julekveld med gaver og familiekos. Nå skal jeg lande litt, jobbe med det jeg har og ta en liten ferie før neste reise står for tur. Videre skal jeg jobbe med organisasjonen Miss Norway. Veilede og støtte de nye deltagerne til 2018. Starten av januar reiser jeg til Los Angeles, fordi jeg har en hovedrolle i en kortfilm som skal publiseres verden rundt, gjennom en filmfestival. Jeg må også ta en tur til New York for å møte prinsessen Demi som nå er kåret til Miss Universe 2017. Fremover har jeg planer om å studere markedsføring, ettersom dette året her virkelig har inspirert meg innenfor det. Etter Miss Norway og Miss Universe, så har jeg funnet ut hva jeg brenner for og vil jobbe med i fremtiden. Den store fremtidige planen blir da  forhåpentligvis å reise rundt på oppdrag som modell og jobbe med markedsføring for store sponsorer. Det blir spennende å se hvilke dører som åpner seg fremover. Følg med videre, dette er bare starten. Følg med på presseoppslagene og videobloggingen min gjennom Glomdalen her jeg forteller litt mer (link nederst).

Har du vært innom min:

Instagram:Missnorway2017_kaja

Snapchat:MissN2017-kaja

Glomdalen:https://www.glomdalen.no/sok?query=kaja&tags= 

P4: http://www.p4.no/det-gode-liv/her-har-hun-nettopp-blitt-karet-til-verdens-vakreste-kvinne-i-2017/artikkel/718459/

 

Tusen takk for en fantastisk opplevelse Miss Universe og Miss Norway organisasjon! 

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på