fbpx

PRESSEOPPSLAG I UTLANDET

Foto: Tore Ramstad

Heihei!

Forrige uke ble jeg intervjuet av "The Pinoy Legacy". The Pinoy Legacy er et Filippinsk online magasin med base i Thailand som er i hovedgrunn laget for underholde, informere og for å nå ut til flere filippinere i Thailand og utover.

Missekonkurranser i Filippinene er kjempe stort! Jeg selv er halvt filippinsk, så når bestemoren min og resten av familien min i Filippinene fikk vite at jeg var med i "Miss Norway" var de i ekstase! 

I intervjuet ble jeg spurt om blant annet hvordan det er å vokse opp som halvt-filippinsk i Norge. Mine filippinske røtter kommer fra moren min. Pappa er halvt Nederlandsk og Norsk. Jeg er født og oppvokst i Norge og snakker verken Filippinsk og Nederlandsk, men jeg skulle gjerne ha lært meg det. 

Når det er sagt, sett bort ifra mine røtter, jeg er norsk og det er Norge jeg ønsker å representere!???????? ❤

Les hele intervjuet her: http://thepinoylegacy.com/half-filipina-eyes-miss-norway-2017-crown/

 

 

 

 

NOT A DOLL!

 

Fotograf: Daniel Millan (alle bildene som er brukt her)

MUA: Joceline Calderon Diaz

Kjole, vipper og negler: Salong Charmant                                      /// Sponset innlegg

 

Hei alle sammen!

Beauty Camp og Finalen nærmer seg, og som alltid her jobber man 110%!

Jeg har store nyheter, gjett hvem som har funnet kjolen sin?

Akkurat i dag signerte jeg på bestillingen, og kjolen skal reise ganske langt før den kommer til Norge!

Jeg kan bare si at det er en prioritert bestilling, det tar vanligvis hele tre måneder!

Kjolen er drømmekjolen for meg, jeg føler meg ekstremt heldig!

Finalen til Miss Norway 2017 er en veldig spesiell anledning, derfor sier jeg «DO IT BIG!»

Husk at man kan fortsatt bestille billetter til Finalen den 29. Juli på Wallmans, her:

https://www.deltager.no/miss_norway_2017

 

Ikke la dere lure, jeg kan se ut som en Barbie…men jeg er ikke en dukke!

Lørdags tips: Aldri slutt å tro på deg selv, på hva du mener og på hva du ønsker…du greier alt.

God helg!

Stem på meg!

Send MISSU 7 til 1963 (kr. 10 ,- per stemme)

 

Følg meg gjerne på sosiale medier!

Instagram: https://www.instagram.com/idae_b/

Facebook: https://www.facebook.com/IdaEmilieVeientilMissNorway2017/?fref=ts

 

Vil dere bli med på denne reisen, og bli min Sponsor?

Kontakt meg på mail!

Email: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

Som alltid håper jeg verden smiler til deg! <3

Klem

Ida-Emilie

Ordentlig radio

bilde-fin

Radio intervju med Tor Andersen

For de som har lyst å lytte til intervjuet så blir det sendt på nytt halv seks i kveld.

For de som liker å lese bloggen min mer enn radio :p

Så handlet intervjuet om meg og min deltagelse i Miss Norway.

Jeg fortalte han at vi er 15 finalister, finalen er 29 juli. Fortalte Tor om trappetrinnssytemet, min deltagelse i Miss Norway i fjor og min flotte opplevelse som skjønnhetsutøver i Miss Grand International 2017.

Videre snakket vi om kroppspress. Ble ikke tid til å gå i dybden på det temaet, men jeg svarte at jeg får ikke noe kroppspress fra de andre deltagerne eller Miss Norway. Den eneste som jeg føler kroppspress fra er meg selv. Jeg vil alltid bli bedre og presse meg til høyere nivåer og bli den beste meg!

Programleder.....meg? Ja hvorfor ikke

Hver mandag frem til finalen skal jeg holde mine egne radiosendinger.

Hvor jeg skal spille norsk musikk my choice og samtidig snakke om bloggen min.

Radiosendingene vil gå fra kl: 14.00-15.00 og det vil totalt ble 6 sendinger. 19 juni blir første sendingsdag.

Jeg og Tor gleder oss masse. Håper dere slår på radioen hver mandag fremover kl 14.00 :D

Finnes det artister som ønsker intervju med meg eller Tor, så er det bare å ta kontakt!

 

 

Hvorfor er du så annerledes?

IMG_4813

 

Hvordan er det å leve med ADHD/ADD?

Jeg pleier å forklare det på denne måten; Alt du føler, føler jeg dobbelt så sterkt. Når jeg blir glad ser jeg tusen stjerner, men når jeg blir trist knuser hjertet mitt i tusen biter. Når jeg blir sint så blir jeg så sint at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, men når jeg elsker så elsker jeg av hele mitt hjerte.
Følelsene er noe som ikke går an å kontrollere, og plutselig kan jeg finne på å gjøre eller si ting uten å tenke godt nok i gjennom det først.

Jeg ser på ADHD som min beste venn og min verste fiende.

Helt siden jeg var en liten jente så har jeg alltid hatt utrolig mye energi. Veldig mye humørsvingninger og klarte aldri å sitte stille i mer enn to sekunder. Jeg sleit utrolig mye med å følge med på skolen og gikk ofte fort lei av ting. Jeg kunne få anfall og klikke av små ting som egentlig ikke var noe å klikke av. Jeg følte ofte jeg ikke ble hørt, så jeg brukte høy stemme og var bråkete. Jeg ble veldig ofte bedt om å sitte stille, og jeg fikk kjeft hvis jeg snakket. Jeg skammet meg hele skolegangen min for hvordan jeg var, og det største ønsket mitt var å kunne være litt mer som de andre.

Mattetimene var det verste av alt. I tillegg til at jeg slet veldig med å konsentrere meg, så slet jeg også med noe som heter Dyskalkuli. Uansett hvor mange ganger jeg satt å pugget hvordan en brøk skulle regnes så satt det seg ikke i hodet. Det endte med at jeg satt å rakk opp hånden «hele tiden» for å få hjelp. Jeg klarte ikke å løse mattestykkene på egenhånd, selv om læreren hadde vist meg tusen ganger hvordan det skulle gjøres. Det var utrolig flaut, og jeg skammet meg veldig mye. Her burde læreren grepet inn og vist forståelse. Men det skjedde dessverre ikke…

Det som skjedde var at læreren ble så lei av at jeg rakk opp hånden hele tiden, at h*n overså meg totalt. Det var som å få et hardt slag i magen. Jeg ville virkelig lære, og jeg prøvde virkelig å forstå. Det største ønsket jeg hadde var å få minst en treer på en prøve, så mamma og pappa kunne være stolt av meg.

Jeg var den som satt helt fra start til slutt når vi hadde prøver på skolen, men fikk aldri noe mer enn en toer.. «Karakterer er ikke alt», tenker kanskje du. Men når man har sittet dag inn og dag ut med å pugge til den ene prøven, så blir man veldig lei seg når man føler man ikke får noe igjen for det. Ikke engang ros fikk jeg av læreren for innsatsen min. Jeg husker det som det var i går, og tårene presser på her jeg sitter å skriver. Jeg prøvde virkelig å konsentrere meg. Jeg satt ofte med hendene for ørene og nesa langt ned i boka for å klare å fokusere.

Jeg husker spesielt en gang da vi hadde engelsk tentamen på skolen.
Jeg leste og leste, prøvde virkelig å forstå sammenhengen i teksten. Men det var akkurat som ordene ikke hadde noen mening. Noen få ganger klarte jeg faktisk å fokusere, men da ble konsentrasjonen min brutt av lyden fra en stol som ble flyttet på eller noen som hostet. Hver gang jeg klarte å fokusere så ble konsentrasjonen min brutt bare noen få minutter etterpå, og jeg måtte starte helt på nytt. Slik satt jeg i flere timer. Jeg kjente at tårene presset på, og frustrasjonen ble bare større og større. Det hele endte med at jeg ble så lei meg og frustrert at jeg løp inn på doen og skrek i sinne. «Hvorfor klarer jeg ikke å konsentrere meg. Hvorfor er jeg så dum. Hvorfor kan ikke den forbanna teksten sette seg i hode. Hvorfor klarer jeg ikke å forstå sammenhengen i teksten?» Dette var tanker som surret i hodet mitt. Jeg leverte ikke tentamen den dagen. På veien hjem måtte jeg finne på en unnskylding å si til læreren dagen etter. Jeg kunne jo ikke si at jeg ikke klarte å konsentrere meg, for da ville h*n si at jeg var lat og ikke prøvde hardt nok. Det hadde jeg fått høre så mange ganger før. Det var utrolig vondt når jeg ikke ble forstått eller sett. Jeg mistet sakte men sikkert motivasjonen for hvert skoleår som gikk.

Jeg føler jeg kun møtte motstand fra skolevesenet. Null forståelse, og når jeg spurte om ekstra hjelp så fikk jeg bare i svar at «det er flere enn deg som trenger hjelp» eller «nå må du bare konsentrere deg og prøve litt på egenhånd». Hvordan skal man klare å løse en oppgave på egenhånd når man ikke forstår oppgaven??

 Jeg sliter fortsatt med konsentrasjonen. Jeg har dager hvor jeg klarer å få gjort nesten alt som jeg har planlagt, og andre dager er det så kaos i hodet at jeg nesten ikke klarer å tenke klart.
Jeg har prøvd uendelig mange ganger å lære meg nye teknikker for å konsentrere meg bedre, uten hell. Men til gjengjeld så har ADHD`en gitt meg en utrolig kreativ side som jeg ikke ville vært for uten.

Jeg blir ofte anklaget for å ikke høre etter, eller at jeg virker uinteressert i det andre personer sier. Det er absolutt ikke slik det er. Men noen ganger så flyr tankene løpsk og det er umulig å klare å følge med på det andre personer forteller. Jeg er genuint interessert i det andre personer har å fortelle, men det er ikke alltid like lett å konsentrere seg eller samle tankene sine. Det er som at man fysisk er til stede i samtalen men ikke psykisk. Dette har heldigvis blitt bedre nå som jeg har blitt eldre, men jeg merker fortsatt at det skjer.

En annen ting som er litt kjipt er at det noen ganger kan være problematisk å følge instruksjoner. Ikke på grunn av manglende forståelse, men fordi det kan være vanskelig å få med seg hele instruksjonen på en gang. Jeg blir fort uoppmerksom og glemmer deler av det som har blitt sagt eller det jeg har lest. Dette var et mye større problem før, og det eneste jeg får gjort er å prøve og prøve til jeg får det til. Her har jeg lært meg at det viktigste er å ikke gi opp! I forbindelse med dette så har jeg utallige ganger fått slengt stygge kommentarer etter meg, slik som; «Hører du ikke etter?» «Nå har jeg forklart dette til deg så mange ganger.» «Er det vanskelig å forstå hva jeg sier?» «Forstår du ikke Norsk?»
Det er utrolig ubehagelig, og det er synd at noen folk ikke kan ta det på en penere måte enn å slenge slike kommentarer. Ved at dette skjer gjentatte ganger, så mister personen sakte men sikkert en del av selvfølelsen sin. Mitt ønske er at folk tenker seg litt mer om, før de slenger slike kommentarer til andre personer. Vær tålmodig og vis forståelse, for den personen du forklarer noe til prøver virkelig å forstå det du sier.

En ting jeg konstant jobber med er impulsiviteten min. Jeg har blitt flinkere og flinkere til å kontrollere den jo eldre jeg blir. Men jeg tar meg selv ofte i å avbryte samtaler, eller fullføre setningen til andre personer. Det er utrolig slitsomt, og jeg angrer meg alltid hvis jeg avbryter noen når de snakker, etterfulgt av en beklagelse. Når jeg var yngre var jeg helt ekstrem på å avbryte folk når de snakket, og klarte nesten aldri å vente på min tur. Heldigvis så lærte jeg fort at det ikke var ok, og nå gjør jeg så godt jeg kan for å ikke avbryte andre personer når de snakker. Jeg vet selv hvor sinnsykt slitsomt det er å bli avbrutt når man prøver å fortelle noe, så hver dag minner jeg meg selv på å ikke gjøre det samme.


ADHD`en bringer med seg mange kjipe sider, som kan være vanskelig å kontrollere. Men jeg har lært meg å ikke fokusere alt for mye på de negative sidene og heller prøve å se på det som er positivt. Jeg er utrolig kreativ, har masse ideer i hodet og finner jeg noe jeg liker så legger jeg hele sjela mi i det. Jeg snakker ofte før jeg tenker (noe som kan resultere i mange morsomme øyeblikk) og det skal ikke mye til for å glede meg.

Det mest positive av alt? At jeg kan bruke mine erfaringer til å hjelpe andre og skape mer forståelse rundt hvordan det er å leve med ADHD/ADD.

 

Foto: Pernille Wester

 

Jeg vil representere dine produkter/tjenester!

Hei. 
Jeg får veldig mange spørsmål om konkurransen fortiden, og tenkte det var like greit å lage et innlegg som gir alle som lurer et lite innblikk på hva det innebærer. For en ting veldig mange har fått med seg er at denne konkurransen dreier seg om skjønnhet, og ja det gjør den, men en skjønnhet som stråler fra hjertet til hjernen og ut til alle andre. Det er sant at du skal representere en frisk kropp, et sunt fjes, en smart hjerne og et stort varmt hjertet. Du skal være Norges skjønnhet. Derfor er konkurransen bygget opp at et trappetrinnsystem hver deltager må igjennom for å kvalifisere seg til en tittel som "Miss Norway". Du skal være en positiv representant for både produkter, tjenester og arrangementer, både kommersielle og ikke- kommersielle. Altså konkurransen har et fokus på det å jobbe mot suksess

Når du melder deg på er det fem forskjellige kriterier du må oppfylle
- Du må ha fylt 18 når finalen holdes, og kan ikke ha fylt 28 år den 1.januar det året du konkurrerer om tittelen. 

- Kan ikke være (eller har vært) gift 

- Kan ikke ha barn

- Det er ingen høydekrav i Miss Norway, men noen konkurranser i utlandet krever henholdsvis 167,6 og 168 cm. 

- Må ha en sunn og normal kropp 

Blir du plukket ut, starter på på ett trappetrinnsystem. Dette innebærer at du som skjønnhetsutøver blant annet må skaffe deg sponsorer. Du må tråkke utenfor komfortsonen din og selge deg inn som en interessant person. Når du lager avtale med en sponsor kan du blogge om deres produkter/tjenester, men det gjelder kun for sponsorer som skriver avtale(7500 kr som faktureres av Motivaction AS). Kandidaten får 50% av summen når sponsoren er innbetalt, og 150 poeng. I tillegg har du presseoppslag, veldedighet, modell/reklameoppdrag hvor du kan samle inn poeng. Poengene registreres inne på Miss Norway sin side, og du vil kunne komme på topp 10 listen over aktivitetspoeng. Disse poengene spiller en stor og sentral rolle i konkurransen, i tillegg til stemmer og dommerpanelet sin avgjørelse. 

Jeg håper dette ga dere et lite innblikk i konkurransen. Det er med andre ord endel å sette seg inn i, og endel jobbing. 

Jeg er som alle andre veldig stolt av hjemstedet mitt, og syns det er stas og representere dette i konkurransen. Sponsorer kan være alt fra byggebedrifter, turistkontorer til frisører. Min reklamasjon igjennom bloggen blir lest av utrolig mange mennesker. Bloggen til Miss Norway kan ha opp i mot 50 000 lesere (+/-). 

Så har du/dere lyst til å ha et samarbeid med meg i denne konkurransen, ikke nøl med å ta kontakt. Jeg håper jeg er så heldig til å kunne få representere akkurat din bedrift. 
Kontakt meg gjerne på mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Vil du lese mer om konkurransen? klikk deg inn på www.missnorway.org 

.. og dere; STOR TAKK for at dere tar dere tid til å stemme på meg. Det varmer så vanvittig. Det er fantastisk å se både snaps, meldinger, telefoner osv hvor dere deler med meg at dere har stemt. HERLIG! Jeg ligger nå på en 4.plass i forhold til antall stemmer. Dette er ikke noe som avgjør om du vinner, men det er med i vurderingen. Du kan følge med på alle kandidatene sine stemmer på missnorway sin side. 

Ikke stemt enda? ..eller ønsker å stemme en gang til? 
Send: MISSU 10 til 1963 
Tusen takk <3 

"Hva får deg til å føle deg vakker?" med Ulrikke Falch

ferrige

Ulrikke Falch; mest kjent som karakteren "Vilde" i TV-serien SKAM, feminist og Wonder Woman! Ei jente alle hadde hatt godt av å følge på Instagram. I mine øyne, nådagens beste rollemodell. 

Flesteparten av vår yngre generasjon bruker sosiale medier daglig, og blir svært påvirket av hva andre legger ut. Ulrikke har sterke meninger om dette tema, så jeg ønsket å ta en prat med henne. Personlig digger jeg jenta. Jeg respekterer meningene hennes, har mye av de samme meningene, men jeg har en helt annen måte å uttrykke det på. Ulrikke er jo en veldig offentlig person, så jeg må si at jeg var litt usikker på om hun kom til å svare meg. Norske kjendiser har jo et mye mer vanlig liv enn hva for eksempel amerikanske kjendiser har, men det betyr ikke at jeg blir mindre starstrucked av den grunn. Jeg ble veldig gira da hun svarte på meldingen min, og utrolig nok er hun like fantastisk over melding som hun virker på sosiale medier. 

Jeg stilte henne spørsmål som -hva får deg til å føle deg vakker?, svaret jeg fikk var -at menneskene rundt meg er stolte av meg, at jeg tar gode valg og at jeg tør å snakke høyt og ta plass.
Tenker du det samme? Mange vil kanskje ikke tenke over at det å være vakker, ikke trenger å handle om utseende i det hele tatt. Noen føler seg kanskje vakker når de får mange likes på bildene sine. Andre føler seg kanskje vakker når de har på seg de dyreste klærne.

Hva får deg til å føle deg vakker? 

-Hva tror du må til for at vi skal slutte å føle at vi må presisere så høyt i alle aspekter av livene våre? spør jeg. 
Mange av de veldig store sosiale media kontoene (les: de som har veldig mange følgere/leser) er mennesker som ser ut som reiser mye, tar fine bilder og lever det perfekte liv. Hvordan vet vi at de har et perfekt liv? Jo, fordi bildene sier så. Det vi ikke tenker over er at samfunnet er kapitalistisk, som Ulrikke sier. Vi lever for å prestere, vi lever for å levere en hvit løgn (spesielt) på sosiale medier om at livet er perfekt. Når var sist du innrømte at livet ikke går helt som planlagt? Når var sist du la ut et #tb (= throwback//et gammelt) bilde, bare for å vise folk hvor fint liv du har? Jeg vet hva svaret mitt er, og jeg har noe å jobbe med jeg også. 
-At vi snakker sammen og ser at alle kjenner på det samme. At vi ikke er alene.

Spot on!

 Forskjellen på Ulrikke og meg er nok stor, men tankene vi har er de samme. Jeg meldte meg ikke på denne konkurransen med tanke på å bevise noe for noen som helst. Jeg har aldri tenkt at jeg er bedre enn noen, selv om at jeg vet at dette er tanken noen har fått om meg. Jeg meldte meg på for å få muligheten til å bruke min stemme høyt. Å få være med å gjøre en forskjell er noe jeg alltid har ønsket. Jeg vil være den som viser skjønnhet, synlighet og prestasjoner i et litt annet aspekt, men jeg har fortsatt mye å lære. 

"Jeg vil være hun venninnen som sier det du ikke klarer å si til deg selv. Jeg vil bare være en trygghet og en som oppfordrer til å tenke litt rundt hvorfor vi gjør som vi gjør". -Ulrikke Falch

Åpenhet, ærlighet, respekt og aksept. Tenk hvor mye bedre hverdagen vår hadde vært om vi alle klarte å strekke oss mot disse holdningene, istedenfor alle disse materialistiske tingene! 

Bli med på #postitgerilja du også!
-Stine

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på