fbpx

En fantastisk feiring

Skjermbilde-2021-07-16-kl.-22.46.59

Hei mine kjære lesere!

Den siste uken har vært utrolig koselig, jeg har hatt besøk av Patrick og gjort mye sammen med han! I går så var det en veldig spesiell dag, jeg hadde bursdag! Det er litt skummelt å si farvel til alderen 18 synes jeg, man blir jo bare eldre og eldre etter det haha. Men nå har jeg endelig blitt 19 og jeg føler meg fortsatt like ung!

I går 15. Juli så startet dagen hos Nok, de skal jeg skrive litt mere om på neste innlegg. Men det var utrolig koselig å være hos de, og ikke minst lærerikt - jeg ble helt rørt! Jeg var der fra 10 på morgenen til klokken 15. 

Deretter dro jeg og kjæresten på Jordbærpikene og spiste lunsj/middag. Vi fikk snakket en del og koste oss sikkelig! Vi hentet så ei vennene før vi dro hjem å slappet litt av. Jeg har alltid hatt lyst til å ha piknik på stranda, jeg bare synes der ser så utrolig koselig ut! Derfor passet det perfekt å ha det i år. Jeg følte ikke for noen stor selskap i år da jeg bare ble 19 og pga. corona. 

Men da var ikke dumt i det hele tatt dette altså, det var helt fantastisk! Været var med oss, maten var god og alt var herlige - en perfekt feiring!

Det blir spennende å se hva året som 19 år har å by på. Som 18 år har jeg jo gjort utrolig mye, jeg har vært elevrådsleder - harr egen podcast - blitt med i miss Norway - fullført vgs - vært med i debatten - vært mye frivillig og mange andre ting som har bygd meg som menneske. Det blir gøy å følge reisen min videre!

MISSU 12 til 2401!

Heisann! Nå har det endelig åpnet for å stemme på din favoritt av finalistene. Super takknemlig om du velger å stemme på meg. En stemme til meg er også en stemme til arbeidet mitt for utdanning til kvinner, likestilling, bevissthet rundt kroppspress og ikke minst arbeidet mitt mot barneekteskap!

Tusen takk<3

 

 

Tips til øyenbrynene

Hei og velkommen innom her!

 

 

Har kommet over et tips til hvordan man kan ordne øyenbrynene sine slik at de ser mer naturlige og «bushy» ut. Måtte jo teste dette i dag, og ble egentlig veldig overasket over hvor bra det egentlig fungerte. Og det er superenkelt også. Alt du trenger er en vippebørste og litt hårspray.

 

 

Et tips er forresten å gjøre dette før du tar på hudsminke, siden pudder osv. kan bli litt klumpete og ujevnt om du legger sminke rett over brynene. Men, det første du gjør er å spraye hårspray på en vippebørste. Deretter grer du brynene den retningen du ønsker at de skal ligge. Personlig synes jeg det er utrolig fint når man børster dem litt oppover ved neseroten, for deretter å børste dem gradvis utover. Etter det tegner du på undersiden av brynet og videre utover, før du former brynet slik du ønsker at det skal se ut med brynsblyanten.

 

 

Håper dere vil teste <3

 

Stor klem <3

 

 

Om du ønsker å stemme på meg, kan du sende SMS med kodeord MISSU 11 til 2401. Det koster 20 kroner per SMS. Setter utrolig stor pris på hver eneste stemme, og tusen takk til alle dere som allerede har stemt i konkurransen. <3

 

Min første vakt!

stemm_20210716-171931_1 @fotothorsen

Min første vakt!

 

Hei dere ♥ God kveld!

I dag har jeg min første vakt som chatvert for Ungdom, Rus og psykisk helse. Dette blir så spennende, jeg har tidligere gått igjennom 1 kurs for å se hvordan det fungerer og hva som skal til for å betjene chatten.

På søndag kl 17.00 skal jeg holde et foredrag om min opplevelse med psykisk helse og hvordan jeg har blitt påvirket, så mye spennende i vente. ♥

Jeg ønsker dere en fin fredag videre♥

Vil du stemme på meg for Miss Norway 2021?

Send MISSU 6 til 2401.

20 kr per stemme.

@fotothorsen


Håper dette falt i smak hos dere ♥ I mellomtiden til neste blogg innlegg følg meg gjerne på mine sosiale medier: Instagram & Facebook

 Ønsker du eller din bedrift og samarbeide med meg? Kontakt meg gjerne på: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Musikalsk lunsj

I dag har jeg benyttet dagen til å sjekke ut noe av kulturtilbudet Bodø har å tilby til både lokalbefolkningen og turister. Jeg var på besøk hos Tusenhjemmet kultur og kunnskapssenter. Hver fredag hele sommeren har de ulike livekonserter som alle kan komme og se på. Målgruppen på konsertene hos Tusenhjemmet er hovedsakelig eldre, men alle er velkomne. I dag var det både voksne og barn tilstede på konserten, og sånt varmer kulturhjertet mitt. I og med at jeg selv har hatt mange fantastiske konsertopplevelser jeg aldri ville vært foruten opp igjennom årene, synes jeg det er flott at mennesker i alle aldere kan glede seg over å gå på konsert. Det er noe jeg har savnet veldig selv under pandemien, og jeg gleder meg masse til den dagen jeg får se en av favorittartistene mine opptre live igjen.

Min oppgave i dag ble å være vertskap i forbindelse med konserten. Jeg ønsket gjestene velkommen, hjalp til med å finne frem bord og stoler og serverte kaffe til de som ville ha det. I dag møtte jeg på mange blide mennesker som gledet seg til konsert. Denne ukens konsert var med Trygve Misvær, Elisabeth Misvær og Andrej Stepanov. De spilte tradisjonell musikk fra Nordkalotten og sang på samisk, nordiske språk og russisk. Det er ikke den typen musikk jeg vanligvis hører på, men det er alltid bra å prøve noe nytt. Alle tre var ekstremt musikalske og dyktige. Derfor klarte de å skape en god stemning og atmosfære i rommet. Flere av publikum måtte faktisk tørke tårene etter musikkopplevelsen de fikk servert, og det sier alt. Det er derfor jeg drømmer om å en dag jobbe i musikkbransjen. Å få lov til å bidra til at folk får en musikkopplevelse de synes er helt fantastisk, må være en nydelig følelse. Å glede andre er noe av det fineste man kan gjøre, og derfor satte jeg pris på å få være frivillig i dag. Selv om det ikke var jeg som sto på scenen var jeg likevel med og bidro til å gjennomføre arrangementet, og det er viktig det også. Hvis ingen jobber bak i kulissene blir det vanskelig å stå og skinne på scenen.

Viktig å sørge for at ingen går tomme for kaffe

Dagens artister Trygve, Elisabeth og Andrej

Underveis i konserten

Hva med å ta turen innom her om du er i Bodø en dag?

Tusenhjemmet er altså et sted der alle kan samles og dele opplevelser sammen. De ønsker å skape generasjonsmøter, og etter hva jeg kunne se i dag så skjer nettopp dette hos dem. Selv om hovedvekten av de som møtte opp var eldre, så var det folk i alle aldere innom for å få med seg konserten. Selv om det ikke er konsert hver dag er kulturkafeen åpen mandag til fredag. Da er det mulighet for å stikke innom for å ta seg en matbit, en kopp kaffe eller bare slå av en prat med noen andre man møter på. Jeg testet rundstykkene deres i sta, og de falt i smak. Hvis du skal til Bodø og vil lese mer om Tusenhjemmet finner du informasjon på nettsiden deres her.

Nå kan man stemme på sin favorittfinalist i årets Miss Norway, og jeg håper du vil stemme på meg. Send MISSU 5 til 2401 for å stemme. En stemme koster 20 kroner og du kan stemme så mange ganger du vil.

Hvis du eller din bedrift ønsker å samarbeide med meg, så send meg gjerne en mail på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Følg meg gjerne på Facebook og Instagram @juliedborresen

Julie

Verdens beste caffe latte

coffe

Verdens beste caffe latte

Hei og god morgen til dere♥ Dere som har fulgt meg en stund nå vet nok at jeg ELSKER KAFFE! ♥ Det er dagens lille høydepunkt uansett dag og tid for meg. 

Fun fact: Hvis du starter dagen med en kaffe med melk eller en caffe latte har du mye mindre sannsynlighet for og bli oppblåst i løp av dagen, enn hvis du bare hadde drukket svart kaffe! Pro tip: Nyt en deilig latte på morgenen og drikk svart kaffe resten av dagen. 

Lage Latte

Her er min favoritt latte oppskrift

  1. 120 ml steamet skummet melk - (du kan bruke kaffemaskin eller en hånd steamer.)

  2. 50 ml BLOND espresso - Du kan bruke vanlig espresso også men blonde er virkelig min favoritt! + Den har litt mer koffein i seg, noe som aldri er feil på morgenen. ♥

Du kan også tilsette smak hvis du ønsker dette - Personlig ELSKER jeg smaken av den blonde espressoen så jeg foretrekker uten tilsatt smak eller sirup. 

 

Nyyt! 


Vil du stemme på meg for Miss Norway 2021?

Send MISSU 6 til 2401.

20 kr per stemme.

@fotothorsen


Håper dette falt i smak hos dere ♥ I mellomtiden til neste blogg innlegg følg meg gjerne på mine sosiale medier: Instagram & Facebook

 Ønsker du eller din bedrift og samarbeide med meg? Kontakt meg gjerne på: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 






Depresjon og vitamin D

Hei og takk for at du kommer innom her i kveld <3

 

Psykisk helse omfavner utrolig mange ulike områder. Min hjertesak er å bruke stemmen til å bidra for å fjerne stigmaet rundt det å snakke høyt om psykisk helse. Miss Norway gir en fantastisk mulighet til å belyse ulike temaer og nå ut til mange flere mennesker enn hva man ellers ville gjort. Tenker derfor å skrive om ulike temaer innen psykisk helse på bloggen. <3 I kveld er temaet depresjon i sammenheng med vitamin D og mangel på dette vitaminet. Håper dere vil lese litt om dette.

 

Foto Nina Thorsø / @ninathorsocouture

Selv om det har vært nydelig i Norge i en stund nå, kan det være flere av oss ikke har fått tilstrekkelig med D vitaminer. Sola er jo den absolutt mest effektive kilden til vitamin D. Når huden eksponeres for UV-stråler dannes det vitamin D huden vår, men hvor mye som dannes er blant avhengig av hudtype og hvilken breddegrad man befinner seg på. (Vitamin D finnes forresten også i enkelte matvarer, som fet fisk og beriket melk.)

Men, med tanke på Corona og at vi ikke har reist like mye til varmere strøk som før, er dette noe vi kanskje bør gi en liten ekstra oppmerksomhet.

 

Men visste dere at forskning peker mot at mangel på vitamin D, kan føre til psykiske problemer som blant annet depresjon?

 

D-vitamin er et essensielt næringsstoff for skjelettet og muskelfunksjoner. Mangel har vært forbundet med svekket immunforsvar, enkelte former for kreft og hjerte- og karsykdommer. Men, ifølge en ny studie kan vitaminet også kobles til psykiske lidelser! Unge kvinner med lave nivåer av D-vitamin hadde i følge studien oftere betydelige depressive symptomer enn de andre deltakerne i undersøkelsen. Forskerne mener sammenhengen er tydeligere enn at det kunne skyldes tilfeldigheter. Studien dette er basert på er gjort ved Universitetet i Oregon State, og ble nylig publisert i tidsskriftet Psychiatry Science.

 

Resultatene fra studien var tydelige selv da forskerne tok hensyn til andre mulige forklaringer, som årstid, trening og hvor mye sollys deltakerne ble utsatt for. David Kerr som ledet studien, mener funnet kan være et viktig framskritt for folkehelsen, da mange rammes av depresjon i samfunnet.

 

Om mangel på vitamin D kan være en faktor eller årsak til depresjon er fremdeles ikke opplest og vedtatt, men en tanke man kanskje bør ta i betraktning. Uansett er det svært viktig at vi får i oss alle vitaminene vi trenger. Personlig går jeg på tilskudd av ulike vitaminer året rundt, og deriblant vitamin D, og drar av og til innom legen for å sjekke at man har de riktige verdiene på alle vitaminene kroppen trenger. Om du også ønsker å gjøre det kan du ta kontakt med fastlegen din, og spørre om en time for å sjekke vitaminlagrene dine. Det er superenkelt! Du tar blodprøver også får du svarene noen dager senere.

 

En liten anbefaling og en liten tanke <3

 

Klem <3

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på