fbpx

Psykisk helse og rus

Heia dere og takk for at dere kommer innom her og leser <3 

Psykiske lidelser og rus opptrer ofte sammen, og det er vel nærliggende å tro at den ene faktoren kan påvirke den andre. Lidelsene gjerne henger tett sammen med hverandre er det også viktig at de behandles sammen. Mange av oss kjenner nok noen som har psykiske problemer, eller et rusproblem. Dette er vanskelig for den som sliter med det, og de som er rundt. I dag tenker jeg å belyse temaet psykisk helse opp mot rus, da dette er et tabubelagt tema som mange velger å ikke snakke om, og et tema vi i større grad bør belyse som samfunn. Det er så viktig å snakke høyere om psykiske problemer, og det er dette jeg vil bruke min stemme til gjennom Miss Norway.

 

Rus og rusmisbruk er noe vi forbinder med ulike ting. Noen ville sikkert sagt at dette er noe enkelte driver med på fest, andre ville sikkert tenkt at dette omhandler de tyngste narkomanene i samfunnet. Andre kjenner kanskje noen som er avhenge eller driver med det, og noen driver kanskje med det selv. Uansett er dette et vanskelig tema, som utarter i ulik grad og i ulike situasjoner. Men det vi alle vet er at rus er både ulovlig og utrolig farlig for brukerne.

Men er det slik at rusavhengighet utløse psykiske lidelser?

Når bruken av rusmidler utvikler seg til å bli en alvorlig lidelse, kan det etter hvert få ulike følger for brukeren. For noen kan til og med rusavhengigheten påvirke den mentale helsen, og utløse ulike psykiske lidelser som kan være svært vanskelige for brukeren selv, samt omgivelsene. Det mest vanlige er at avhengige utvikler ulike former for angst eller depresjon over tid. I enkelte tilfeller kan det også oppstå andre alvorlige lidelser, som eksempelvis alvorlige psykoser og til og med dødsfall.

 

Men er det slik at psykiske lidelser kan utløse rusavhengighet?

At ruslidelsen oppstår som følge av en psykisk lidelse, er et tema som har vært diskutert mange ganger tidligere. Psykiatrien peker mot at det finnes en klar sammenheng mellom psykisk helse og rusmisbruk. Flere mener også at det finnes ulike årsaker til at de psykiske lidelsene fører til rusavhengighet. Mange medisiner som gis for å dempe psykiske lidelser er avhengighetsskapende, og kan lede enkelte mot en avhengighet. For en person som har utviklet en avhengighet vil toleransegrensene etter hvert flytte seg mot søken etter noe sterkere, og suget etter sterkere doser for å oppnå den samme effekten, kan komme.

Andre bak foreliggende grunner og faktorer for avhengigheten kan være bakenforliggende traumer eller en smerte som er vanskelig for å takle. Da er det lett å søke til rusmidler for å flykte virkeligheten. For dem blir rusmidlene en rask og enkel løsning som virker hver eneste gang – men smertelindringen vil være kortvarig og man vil dermed kanskje søke etter noe sterkere eller mer langvarig neste gang. Dette kan da føre til sterkere doser og økt toleranse for brukeren. Selv om brukeren selv tror og mener at han eller henne tåler denne dosen, vil ikke kroppen nødvendigvis tåle dette. Toleranse kan ikke måles mot hvor mye kroppen tåler!

 

 

I Norge i 2019 oppga 23% i alderen 16-64 at de hadde prøvd hasj i følge ssb.no. Selv om dette er et svært høyt tall, skriver flere på nettet at de mener det er langt flere som har prøvd hasj eller ulike andre narkotiske stoffer. Selv om ikke alle som prøver blir avhenge, er det kort mellom å prøve en gang, til det å legge til seg en vane hvor man kanskje «bare» gjøre det «litt» oftere. Dette kan da resultere i avhengighet og misbruk. Mange av de som føler de sliter med rus velger heller ikke å oppsøke hjelp eller fortelle det til noen. Rus og rusavhengighet er jo et sjenerende tema, hvor flere velger å heller gjøre det i det skjulte fremfor å oppsøke hjelp.

 

Man vet aldri hva som er årsaken til at noen velger å begynne med rus. Er det psykiske problemer som har utløst det, eller har rus skapt psykiske problemer som igjen gir vanskeligheter med å stoppe med det? Kjenner du noen som driver med rus eller føler du selv at du ønsker å snakke med noen? Da finnes det flere du kan kontakte!

 

Du kan ta kontakt med fastlegen din eller på rustelefonen på Telefon: 915 08 588

 

 

Det finnes alltid en utvei og hjelp <3

Klem!

 

Om du ønsker å stemme på meg må du gjerne sende SMS med kodeord MISSU 11 til 2401. Det koster 20 kroner per SMS. Setter så utrolig stor pris på hver eneste stemme, og tusen takk for stemmene til alle dere som har stemt på meg i konkurransen. <3

Min favoritt ansiktsmaske!

Heii❤️

//Anonse//

Min favoritt ansiktsmaske kan du få kjøpt hos apotekdirekte.no. Det er en gold mud mask, som gir huden din masse fukt, og en naturlig fin glød! Jeg personlig ELSKER den! Så deilig å ta på etter du har vært mye ute i sola, og vil roe ned, beskytte og rense huden. 

Ahava sin gold mineral med mask koster kun 32 kroner!! Kjempe grei pris, noe som gjør at man kan kjøpe flere? Man kan bruke den 1-2 ganger i uka, jeg bruker den en gang i uka. Søndager er helt magisk å ta en liten spa dag?

Gjerne ta en tur innom apotekdirekte.no, de har kjempe masse gode produkter på tilbud nå! Både solkremer, deodoranter såper osv. Dette er en butikk du kan finne alt du trenger til din hverdag!

Bare et lite kveldstids fra meg❤️

Klem

Møte Fontenehuset

dslnoshfop

Møte Fontenehuset

God kveld flotte personer♥

På Torsdag sist uke fikk jeg endelig komme på besøk til Fontenehuset. Jeg har jobbet en del med Fontenehuset Stavanger før siden jeg virkelig setter pris på måten de hjelper personer, ved å gi en meningsfull hverdag til de som sliter med psykisk helse. 

Omvisning på Huset og NRK Rogaland intervju

Samtidig som jeg endelig fikk se hvordan fontenehuset fungerer i praksis, var også NRK Rogaland med for å se og filme. I intervjuet snakket jeg om min historie med mobbing, selvmord og depresjon. Dette er en veldig dyp historie og jeg kjente det var vanskelig men også litt befriende og sette ord på en veldig vanskelig periode i livet mitt. ♥ (Jeg skal selvfølgelig gi dere en link på intervjuet når det kommer ut!)

 

Ha en fin kveld videre♥

Send MISSU 6 til 2401.

20 kr per stemme.

 @fotothorsen


Håper dette falt i smak hos dere ♥ I mellomtiden til neste blogg innlegg følg meg gjerne på mine sosiale medier: Instagram & Facebook

 Ønsker du eller din bedrift og samarbeide med meg? Kontakt meg gjerne på: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 








Finale kjolen på vei!

dfghjikl

Finale kjolen er på vei!

Hei flotte dere ♥ I dag har jeg en gladnyhet! 

Sent i går kveld fikk jeg melding på telefonen at aftenkjolen min til finalen er sendt og på vei til Norge. Noe så spennende!! Jeg kunne faktisk ikke være mer glad. Nå skjer det, ting nærmer seg med stormskritt. ♥

1 måned til finalen

Tenk i dag er det BARE 1 måned til finalen i Oslo. Da skal alt være klart 5 forskjellige walks og antrekk skal være klare og 100% perfekte! Nå er det bare øving, øving og øving til finalen. Alt skal terpes og bli så bra som mulig. Jeg trener nå catwalk 2 ganger i uken, men jeg vurderer og øke dette snart til 3 nå som vi nærmer oss finalen. Men det er en hårfin balanse for meg, jeg må gjøre mitt beste uten og slite meg helt ut! Det hadde ikke passet å blitt sengeliggende en uke nå, så alt med moderasjon. ♥

Vil du stemme på meg for Miss Norway 2021?

Send MISSU 6 til 2401.

20 kr per stemme.

 @fotothorsen


Håper dette falt i smak hos dere ♥ I mellomtiden til neste blogg innlegg følg meg gjerne på mine sosiale medier: Instagram & Facebook

 Ønsker du eller din bedrift og samarbeide med meg? Kontakt meg gjerne på: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.






Når du føler at ingen ser deg

Nå sitter jeg og blogger fra hotellrommet i Bodø. Flyet gikk halv ni i dag tidlig, så jeg har allerede vært her et par timer. Været er typisk Bodø får jeg høre. Det vil si mye vind og en god del regn. Da flyet landet var det heldigvis opphold og det ser ut som regnet kanskje stopper litt etterhvert, så jeg får si meg fornøyd med det. 

Foto: Inge Strømseng

Klikk her om du vil lese

For et par dager siden skrev jeg en liten kronikk der temaet var mobbing og ulike former for det. I dag tidlig ble den publisert i Extraavisen, og i skrivende stund ligger den øverst på nettsiden. Jeg synes det er flott at budskapet mitt får lov til å ha plass helt øverst, og håper at mange får med seg det jeg har skrevet. Forhåpentligvis kan det vekke ettertanke hos de som leser.

Etter at jeg har publisert dette innlegget er det på tide å være litt turist og oppleve Bodø igjen. Frem med regnjakka så er jeg klar for å utforske byen.

Nå kan man stemme på sin favorittfinalist i årets Miss Norway, og jeg håper du vil stemme på meg. Send MISSU 5 til 2401 for å stemme. En stemme koster 20 kroner og du kan stemme så mange ganger du vil.

Hvis du eller din bedrift ønsker å samarbeide med meg, så send meg gjerne en mail på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Følg meg gjerne på Facebook og Instagram @juliedborresen

Julie

 

Dagsaktuelt

Hei❤️

Som dere kanskje fikk med dere så tok jeg dose 1 av corona vaksinen forje mandag og ble veldig syk dagene etterpå. Er fremdeles ikke 100% frisk, men jobber med det. 

Er ikke lett å ligge bare å slappe av midt på sommeren når det begynner å nærme seg finalen så mye! Blir jo helt gæren av spenning!

Men snilleste journalist Daniel fra Extraavisen har fulgt meg gjennom hele uka og hørt om hvordan det har gått! Det er jo veldig dagsaktuelt i og med det er så mange som tar vaksinen nå. Men jeg personlig tror jeg bare hadde skikkelig uflaks med timingen da jeg skulle ta vaksinen. Hadde jobbet hardt de siste ukene, det var varmt, jeg var sliten, og da jeg tok vaksinen da så reagerte kroppen min på det. Det velger jeg å tro. Jeg venter jo på svar fra legen om prøvene mine. Men om de ikke tilsier noe annet så er det det jeg tror det er. 

Det er ikke noe farlig å ta coronavaksinen tror jeg❤️ 

Men her kan dere se de siste innleggene fra extraavisen❤️

https://www.extraavisen.no/ble-darlig-etter-koronavaksine/ 

https://www.extraavisen.no/helsen-har-forverret-seg/ 

https://www.extraavisen.no/fortsatt-darlig-etter-koronavaksine/ 

https://www.extraavisen.no/amine-pa-bedringens-vei/ 

https://www.extraavisen.no/vaksine-kan-vaere-utlosende-faktor/ 

Tusen takk til Daniel som valgte å følge meg og skrive om meg❤️ 

 

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på