fbpx

Kvinnedagen 8 Mars - Hvorfor så viktig?

troms

Gratulerer med kvinnedagen alle kvinner! I dag har DU rett til å gratulere deg selv og de andre kvinnene og jentene rundt deg. Sammen har vi greid å skape et samfunn som setter lys på at verden IKKE enda er likestilt. Selv i 2021 er det problemer med likestilling og kvinners verdier, men dette er til for å endres! Vi har kommet så langt siden kvinnedagen ble arrangert for første gang 8 Mars i USA 1909. 

Men vi har fremdeles langt og gå. Mange lurer på om denne dagen ikke er litt overdrevet og hvorfor trenger vi en kvinnedag i 2021?

Vell nå skal du høre!

  • Hver fjerde kvinne blir utsatt for en form av vold eller trusler i Norge i dag. (Psykisk og fysisk)
  • 1 av 10 NORSKE kvinner er blitt voldtatt. I gjennomsnittet er dette 1 av DINE venner!
  • Det giftes bort 12 millioner jenter hver eneste år. Dette er i snitt 1 jente hvert 3 sekund. 

Informasjon hentet fra martine.halvs instagram.

Tenker du enda vi ikke trenger en kvinnedag i 2021? Nei, det tror jeg ikke. Så bruk denne dagen på å takke deg selv for at du er en god rollemodell uansett kjønn og bruk stemmen din hvis du opplever noe urett. Sammen er vi sterkest! <3

Jeg har selv brukt dagen på å skjemme meg selv litt ut. Jeg har fått nye sett med negler også tenker jeg og ta meget lang og deilig bad! Happy Womensday alle sammen! 

Håper dette falt i smak hos dere ♥ I mellomtiden til neste blogg innlegg følg meg gjerne på mine sosiale medier: Instagram & Facebook

 Ønsker du eller din bedrift og samarbeide med meg? Kontakt meg gjerne på: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Happy International Womens Day, and Women Health Care!

IMG_935_20210308-194536_1

Hei igjen.

Først vil jeg si gratulerer så mye med den internasjonale kvinnedagen, og så gratulerer med vel overstått start på en ny uke! Jeg har vært opptatt med å lage nye avtaler for tiden fremover. Blant annet en avtale hvor den ene hunden min skal få mer mosjon og selskap av noen som savner hund i hverdagen. Det er alltid hyggelig når man kan få bruk for hverandre og dra felles nytte av nye samarbeid, og jeg blir bare glad for at hunden får kost seg enda mer på flere turer.

Det er mye man kan si om kvinnedagen i dag, men det er ihvertfall fint at vi har kommet langt på vei siden starten av 1900 tallet. Jeg håper det går riktig vei videre herfra også, og la oss jobbe for det, uansett om man er med i Miss Norway eller ei.

Nå skal jeg gjøre litt yoga, og spise resten av grønnsakssuppen min til kvelds, for å slappe av litt. I morgen har jeg nemlig, blant annet, en avtale som omhandler noe som er veldig viktig for oss kvinner. Siden det er kvinnedagen så kan jeg like godt nevne det nå. Husk å sjekk dere hvert tredje år for celleforandringer i livmorhalsen. 25 000 kvinner i Norge får hvert eneste år svar på prøver som viser celleforandringer som kan føre til kreft. Ta vare på deg selv og din egen helse, sjekk deg selv slik at du er tidlig ute og kan behandle det raskt, om du skulle være uheldig. Jeg krysser fingrene for i morgen.

Heldigvis skjer det noe annet spennende i morgen, ikke bare helsesjekk, men det får vi ta senere. Ha en fortsatt fin mandagskveld og kvinnedag! 

 

For samarbeid kontakt meg på: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Du finner meg her på Instagram @Janeveroniica og på Facebook

 


 

Hello again!

First, I want to say congratulations due to the international women's day, and secondly, congratulations with a new good start of the week. The past few days I've been busy with making some new arrangements, specially regarding my dog. I found someone that would love to take her some days for extra long walks and give her some attention. I think this is a good idea for both of us. I love when I can make deals like this that benefits both parties. Now someone will have the pleasure of some extra company, and my dog will enjoy even more time walking/working out and attention. :-) 

 

You can say a lot about the international women's day, but I'll keep it short today. I think it´s amazing how far we have come many places and countries today, from how it was in the early 1900´s. I hope it will continue to go the right way from now also, so let's work for that no matter if you are a contestant in Miss Norway/Universe or not.

 

Now I will do some yoga, finish my vegetable soup, have a relaxed night, because tomorrow I have an important doctors appointment. Since today is the International Women's day, it's a good time to mention it. Because after all, health is most important and empowering for all sexes. It's the kind of appointment that´s important for women to follow up on for their own health. A cervical biopsy every three years can be very helpful to help detect any cell changes that can be crucial. I'm crossing my fingers for tomorrow.

Luckily, I do have other more exiting appointments to deal with afterwards, but that will be a seperate update for another day. Enjoy the rest of your Monday and International Women's Day!

 

For collaborations contact me on: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

My Instagram Janeveroniica & Facebook

 

 

Gratulerer med kvinnedagen!

Gratulerer med kvinne dagen!

Hei alle sammen, og gratulerer til alle kvinner!

Idag er det jo kvinnedagen, noe som er litt ekstra spesielt for oss som er deltagere i miss Norway. Vi er jo med i en miss konkurranse, noe som i mange år har blitt sett ned på av mange folk med tanke på at det kan være veldig nedlatende for kvinner. Derimot er jo akkurat denne konkurransen det splitte motsatte! Miss Norway står jo fult på for woman empowerment, og vi prøver å få delt dette budskapet med resten av kvinnene her i Norge.

Norge har jo komt langt i forhold til kvinne kampen for likestilling, men vi har enda en vei å gå. Kvinnedagen er en slik dag som kan minne oss på nettopp dette og også minne oss på alt det våre forfedre har gjort for kvinne kampen. Det er helt vilt hvor mye de har fått til, men tanke på hvordan samfunnet så ut kun 50 år siden!

Så med det vil jeg igjen si;  gratulere alle andre kvinner der ute med dagen!

Følg meg gjerne på mine sosiale medier: 

Instagram: TRYKK HER 

Facebook:  TRYKK HER

Vil du eller noen du kjenner samarbeide med meg? Send meg en mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Presseoppslag i Romsdals Budstikke!

Foto: Evelyn Rishaug

Hei alle sammen!

Nå er det en stund siden jeg sist skrev til dere, men helgen har vært helt sykt travel! Det gikk jo så fort. Jeg kjenner fortsatt på nervene, fordi jeg enda ikke føler jeg har fått slappet av helt haha! Jeg hadde premiere på fredag og det var helt sykt, vi ligger nå på topp 4 trendye podcaster i Norge! På 2 dager! HELT SYKT! Denne fredagen som kommer her kommer det en episode om meg! Dette gleder jeg meg veldig til dere skal få høre. Da får dere mere innsikt i livet mitt! Her kan dere se litt av artikkelen:

På fredag så ringte Romsdal Budstikke fordi de ville intervjue med i forhold til podcasten, MEN de intervjuet meg også om Miss Norway! Dette var gøy, da kunne jeg få snakket om de to av hovedfokusene jeg har nå. Det er jo snart semifinale, så byen heier og heier! Som jeg har sakt før så har det ikke vært en Miss Norway deltaker fra fylket vårt siden 2007, så at jeg stiller er ekstra spennende hos oss! På lørdagen så hadde vi en liten premiere middag og det var kjempe koselig! Jeg gleder meg til å jobbe videre med crewet! I podcasten snakker jeg hovedsakelig om mitt liv og hvordan det er å prøve å være seg selv i en by der alle snakker om alle og dømmer! Dette er et viktig tema, alt for mange unge føler de ikke kan følge drømmene sine pga. av det andre vil si og de ikke tørr å komme i en slik situasjon. Jeg håper min stemme vil få flere til å tørre å gå ut av komfortsonen sin slik jeg gjorde!

Vil du samarbeide med meg? Ikke nøl med å ta kontakt!

Email: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Telefon: 97435364

Instagram: https://www.instagram.com/stephanylarosa/

Kvinnedagen

Gratulerer med kvinnedagen til alle kvinner der ute! 8. mars er den internasjonale kvinnedagen, og da skal vi kvinner feires. Grunnen til at vi har denne dagen er for å huske på kvinners rettigheter. I dag er vi som er kvinner i Norge veldig heldige. Vi lever i et land med likestilling og valgfrihet til å bli hva vi vil. I Norge har vi til og med kvinnelig statsminister, så her finnes det absolutt ingen begrensninger. Slik er det dessverre ikke i alle andre land i verden. Så i dag er dagen vi kan sette litt ekstra pris på at vi har det så godt som vi har det, samtidig som vi tenker på at ikke alle har det like godt og at vi derfor ikke skal ta det våre forfedre kjempet for, for gitt.

Alle vi jentene som er deltagere i Miss Norway har blitt utfordret til å legge ut på Instagram at vi løfter en hånd for kvinner og at vi kan oppnå akkurt det vi selv vil

Norske kvinner er heldige, fordi vi har et valg. Vi kan velge om vi vil opp og frem i lederstilling, og vi kan velge om vi heller ønsker en deltidsjobb for å få mer tid til familien. Begge deler er like bra, og det er nettopp den valgmuligheten som er så bra, og som jeg en dag håper at kvinner i alle land skal ha.

Foto: Fotograf Sturlason

Heller ikke landet vårt er perfekt og det er fortsatt mange ting vi må jobbe med før vi kommer helt i mål. For eksempel leste jeg i en nyhetsartikkel på NRK i dag at kun 38,6% prosent av personene på forsiden av landets største nettaviser er kvinner. Likestilling i media er noe vi burde etterstrebe, fordi også kvinner kan ha meninger, være bedriftseiere, oppnå idrettsprestasjoner eller følge drømmene sine på andre måter. Der har vi nok en jobb å gjøre både kvinner og menn. Vi kvinner må tørre å stikke oss frem, samtidig som journalistene må gi oss spalteplass. Heldigvis viser forskningen gjort i artikkelen at det blir flere og flere kvinner i media, så vi går sakte, men sikkert i riktig retning.

Hvis du eller din bedrift ønsker å samarbeide med meg, så send meg gjerne en mail på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Følg meg gjerne på Facebook og Instagram @juliedborresen

Julie 

Mine 2 største kvinnelige forbilder!

Heii alle sammen, og gratulerer så mye med kvinnedagen!!

I dag, som en hyllest til alle verdens kvinner, ønsker jeg å sette lys på 2 av mine største, kvinnelige forbilder! 

Amelia Earhart

Jeg har alltid digget Amelia, og hun var et av mine største forbilder da jeg vokste opp. Jeg hadde bilder, filmer og dokumentarer, og slukte alle bøkene jeg kom over, allerede i løpet av de første årene på barneskolen.

For de av dere som ikke vet hvem Amelia var, så var hun både en amerikansk flyger og en kvinnerettighetsforkjemper. Hun levde fra 1897-1937, og ble den første kvinnen som fløy alene over Atlanterhavet.

Hun har vært viktig for meg fordi hun ikke bare kjempet for like rettigheter og muligheter for kvinner som for menn, men også fordi hun aktivt brøyt med sosiale normer. Fordi hun sa ifra når ting ikke var greit, og hun ba ikke om unnskyldning for den hun var - eller for at hun sa i fra. 

Hun var, og er, en rollemodell. Hun var med på å få kvinner til å forfølge tradisjonelt mannsdominerte yrker, og hun var rett og slett med på å lage plass til kvinner der samfunnet egentlig hadde bestemt at de ikke skulle ha plass.

Hennes individuelle seiere handlet ikke bare om hva hun fikk til, men hun gjorde de også om til hva kvinner kunne få til dersom de bare fikk muligheten - for vi kan nemlig, bare vi får sjansen!

Det som for meg er så viktig med Amelia, er at hun definerte seg selv og karrieren sin ved å forflytte samfunnets rigide grenser. I tillegg så skapte hun bare plass til seg selv i en mannsdominert verden, og attpåtil uten å be om lov!

Hun var ikke bare en fantastisk flyger, selv om hun også var det, men hun var også en viktig forkjemper både for kvinners rettigheter og utdanning for jenter, så vel som karriere for kvinner. 

Joan Clarke

De av dere som er historieinteresserte, og da spesielt i andre verdenskrig, har nok garantert hørt om Enigma-maskinen. Det var en tysk kodemaskin som visstnok skulle være umulig å knekke, og som for de allierte var essensiell å knekke, for både å forkorte og vinne krigen.

De første som ble satt på oppgaven, omtalte det som "umulig" å skulle få det til. Men, Joan og hennes kollegaer, deriblant Alan Turing, var overbevist om at det var mulig, og skulle vise at han tok feil. 

Alan Turing, som kom oppfant en ny metode for å knekke koden, trengte 9 banburismuser for å bruke metoden, og Joan var den eneste kvinnen. Denne metoden endte til slutt opp med å knekke enigmamaskinen, noe som ikke bare forkortet krigen, men også for å få et sårt trengt overtak over nazistene. 

 

Alle deltagerne i Miss Norway 2021 ble utfordret til å reise en hånd for likestilling, og her var mitt bidrag <3


Har du lyst til å samarbeide med meg? Send meg gjerne en mail på; Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så svarer jeg så fort jeg kan! Om du er nysgjerrig på reisen min i Miss Norway, er du mer enn hjertelig velkommen til å følge med både her på bloggen, på Instagram og Facebook! Der vil jeg fortløpende legge ut oppdateringer! Ellers så er du mer enn velkommen til å ta kontakt om du har spørsmål, tilbakemeldinger, eller bare har noe på hjertet!<3

 

 

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på