fbpx

Vinneren av photoshoot konkurransen

IMG_686_20190619-182236_1

Jeg hadde nylig en konkurranse på bloggen der du kunne vinne en photoshoot for deg og en venn. En heldig vinner ble trukket, og det var vakre Erna som hadde med seg søsteren sin Elma. Vi hadde photoshooten på søndag i Muséhagen i Bergen. Det var en solfylt varm dag, med masse mennesker som nøt det fine været. Jeg og min fotograf møtte jentene i byn på ettermiddagen, da det var den beste tiden å ta bilder på.

Jentene var komfortabel foran kamera, og ikke minst - de er veldig fotogen. De liker å ta bilder på fritiden, så det at de ville vinne min lille photoshoot konkurranse var bare gøy. Musèhagen er harmonisk og fin, man får gjerne følelsen av en drømmehage på en så nydelig dag.

Det ble en bra dag, jentene var storfornøyd og det var utrolig gøy! De begge var veldig hyggelige og skjønn, tusen takk for en artig photoshoot med dere!

|

Foto: Iselin Jamne

 

Send SMS "MISSU 9" til 1963 for å stemme på meg som folkets favoritt! 20,- pr sms, og du kan stemme så mange ganger du vil.

Følg meg gjerne på Instagram og lik Facebooksiden min.

Jeg har plass til flere sponsorer, kontakt meg på mail for å høre hva jeg har å tilby: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Magisk medisin

Magisk medisin

Denne uka har jeg vært på et veldig spennende og lærerikt møte med ledelsen i sykehusklovnene. Her fikk jeg vite masse om sykehusklovnene, deres visjon og hvordan de arbeider.

 

Siden 1999 har sykehusklovnene banket på døra til syke barn som ligger på norske sykehus. Den aller første sykehusklovnen dukket opp i 1908, på et barnesykehus i London. Men det vi kjenner som moderne sykehusklovning vokste fram i USA, inspirert av ideene til den amerikanske legen, komikeren, klovnen og helseaktivisten Patch Adams. Den dag i dag finnes det over 45 sykehusklovnorganisasjoner rundt om i verden. De norske sykehusklovnene er medlem av det europeiske nettverket for Sykehusklovner, European Federation of Hospital Clown Organization.

 

Sykehusklovnene er opptatt av å skape et «magisk rom» mellom klovn og barn, et fantasirom hvor både barn og foresatte får et frirom fra sykdommen. Sykehusklovnene er ikke der for å gjøre noe med sykdommen til barnet, det er det leger og sykepleiere som skal. Men sykehusklovnene kan gjøre noe med barnets opplevelse av sykdommen. Forskere, leger og psykologer har dokumentert en rekke positive effekter av å slippe klovner inn på sykehuset.

 

Emile sammen med sykehusklovnene på Rikshospitalet. På grunn av kronisk sykdom er Emilie regelmessig inne på sykehuset, da er sykehusklovnene noe å glede seg til. ( Samtykke til bruk av bilder er gitt av både Emilie og foresatte )  Foto: Privat

Klovnene er udannet som scenekunstnere i bunn, deretter er det runder med auditions for å finne de som har alle egenskapene de trenger. For de som blir tatt videre, er det kursing i tre moduler, og så er det ett år under opplæring rundt på sykehus med en erfaren sykehusklovn.

Det å være en sykehusklovn krever mye mer enn vanlig scenekunst, du må ha ferdigheter innenfor ulike helseområder og kunne lese situasjonen godt. Når du går inn på et rom med et veldig sykt barn og en familie i en veldig sårbar posisjon, så er det viktig å kunne lese situasjonen riktig. Alt arbeidet til sykehusklovnene er improvisasjon, ingenting er forberedt før de ser tilstanden til barnet og stemningen i rommet. Klovnene går alltid i par når de arbeider, dette er for å være sikker på at situasjonen blir lest rett og om barnet er for sykt for å delta i leken er det lettere å starte et show som to.

 

Under besøk av sykehusklovnene glemmer Emilie smerter og sykdom, latter og glede fyller pasientrommet.       ( Samtykke til bruk av bilder er gitt av både Emilie og foresatte )  

Alle sykehusklovnene har sin egen karakter og personlighet. Dette blir gjenspeilet i deres vellutførte kostymer som er laget av deres dyktige kostymedesigner. Hver klovn har 2-3 sett av deres kostymer, dette er fordi kostymene må vaskes på 60 grader etter hver dag på grunn av hygiene regler og smitte.

 

Sykehusklovnene lyser opp hverdagen for syke barn på sykehus. Med mange leger, sykepleiere og foresatte som forteller dem hva de skal gjøre, så er det godt å få besøk av noen klovner. Her får barnet være sjef og bestemme. Klovner framstår ofte dumme og litt vimsete, dette er viktig - barnet skal være den smarte og føle de er i kontroll.

 

Å jobbe som sykehusklovn er lang fra kjedelig! Arbeidsomgivelsene og hverdagene er ulike og varierer fra rom til rom. Man må kunne arbeide i mange vanskelige situasjoner og være kreativ med måten man utfører arbeidet! Klovnene er alltid med på avdelingsmøtene på morgenen hvor de får vite viktig informasjon om de ulike pasienten. Dette kan være alt fra hvem som virkelig trenger et klovnebesøk den dagen, til smitte og ulike tilstander. Sykehusklovnene kan ikke alltid være nær barnet, og noen ganger ligger barnet på isolat. Da er det viktig å være kreativ og finne på klovnekunst gjennom vinduet, for å spre glede og lysne opp hverdagen til barnet.

 

Her har sykehusklovnene pyntet medisinstativet til Emilie. ( Samtykke til bruk av bilder er gitt av både Emilie og foresatte ) Foto: Privat

På Rikshospitalet har sykehusklovnene startet et prosjekt med en anestesilege hvor klovnene er med inn når barnet skal legges i narkose. Mange barn blir redd og det blir en utrivelig opplevelse for barn, foresatte og ansatte når tvang må brukes. Etter at de startet med å ha med klovnene, har de sett en veldig positiv effekt og barnet får andre områder å fokusere på. Klovnene håper på mer innvirkning i behandlinger framover, de ønsker å bidra til mer enn bare latter!

 

Per dags dato er det litt over 40 sykehusklovner rundt om i landet, disse er spredt i team på 16 ulike sykehus. Det er stadig behov for flere utdannede sykehusklovner.

 

Sykehusklovnene har også startet å gjennomføre hjemmebesøk for barn som er diagnostisert med uhelbredelige sykdommer. Dette er for å glede de som trenger det mest.  

 

I noen tilfeller er ikke barna på rommet når klovnene kommer på besøk, da passer de på å legge igjen en liten beskjed med en morsom hilsen til barnet. Dette skaper også mye glede hos barnet. Jeg husker selv godt da jeg var innlagt i 2013. Jeg var på oppvåkningspost da klovnene hadde vært innom på avdelingen. Når mamma kom hadde klovnene spilt inn en egen liten hilsen til meg med både sang og dans, dette var veldig gøy og fikk meg til å glemme sykdom og operasjon for en stund husker jeg.

 

Sykehusklovnene er avhenging av vår støtte til deres arbeid. Gjerne gi et bidrar til innsamlingsaksjonen min, link under:

 https://www.facebook.com/donate/2017525055218567/2734588696767534/

 

 

Hjelp meg gjerne til topps i konkurransen ved å stemme "MISSU 4" på SMS til 1963

 

Om din bedrift eller firma søker promotering i sosiale medier, kontakt meg gjerne på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

Følg meg gjerne på sosiale medier for flere oppdateringer:

Instagram:https://www.instagram.com/henriettejhauge/

 

Facebook side: https://www.facebook.com/Miss-Universe-Norway-finalist-2019-Henriette-720438501705002/?modal=admin_todo_tour

 

 

 

 

 

MIN HUDPLEIE-RUTINE

Sponset innlegg

Jeg elsker å gi pleie til huden min, og det er noe jeg er helt avhengig av for å føle meg vel. Jeg starter alltid morgen og kveld med rens av ansiktet før jeg tilsette både serum og fuktighetskrem. Kombinasjonen av disse produktene som renser huden riktig og som gjør at jeg får mye fuktighet har virkelig totalforandret huden min. 

STEG 1 - RENS

 

Gentle Refining Cleanser - Jeg tar litt av produktet og fordeler i ansiktet før jeg masserer det rundt i ansiktet til det er godt fordelt. Deretter tar jeg å fukter en bomullspad og vasker ansiktet og halsen med den. Da får jeg bort de siste restene av sminke som ikke ble med etter renseren. Og den gjenoppretter fuktigheten i huden mens skitt, oljer og urenheter vaskes vekk. 

STEG 2 - SERUM

Intensive Redox Serum- Her påfører jeg en liten mengde med serumet på områder som er mest "skadet". Dette serumet lysner og frisker opp mørke ringer rundt øynene.

STEG 3 - FUKTIGHET

Ultra Replenishing MosturizerJeg avslutter som regel med fuktighetskremen. Jeg er utrolig glad i denne som gir mye fukt, for jeg har slitt mye meg tørr hud i ansiktet. Derfor er både serum og en god fuktighetskrem viktig for meg.

Det å forbygge rynker og linger med gode og sunne rutiner, samt god hudpleie. Håper dere vil klikke dere inn på videoen ;

 

Presseoppslag - Utrop

UTROP

Hei Hei :)

Dere kan nå lese presseoppslaget mitt på utrop.no, skal også legge til link ;)

Jeg snakket blant annet om ungdommer med flerkulturelt bakgrunn. Synes dette er et veldig viktig tema siden vi lever i et flerkulturelt samfunn. Håper dere liker den og ønsker dere en riktig god helg.

link: https://www.utrop.no/Nyheter/Kulturnytt/35334?fbclid=IwAR1h5zB1nsczFGlN2eysAJB5XJM_NJpMU-bQLU2nnCv3XyxCDA6jpT7JKDM

Om din bedrift eller firma søker promotering i sosiale medier, kontakt meg gjerne på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Følg meg gjerne på sosiale medier for flere oppdateringer.

Instagram: nataliegul

Facebook: Gulsum Tulun

 

Foto: Daniel Milan

Morsomt og annerledes intervju i avisa

Morsomt og annerledes intervju i avisa Foto: Aj-angelsphotography

Gøy med litt annerledes intervju i avisa. I denne faste spalten i avisa får dere vite mer om meg som person, samtidig som jeg får frem noen av de sakene jeg står for i Miss Universe Norway. 

Hjelp meg gjerne til topps i konkurransen ved å stemme "MISSU 4" på SMS til 1963

 

Om din bedrift eller firma søker promotering i sosiale medier, kontakt meg gjerne på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

Følg meg gjerne på sosiale medier for flere oppdateringer:

Instagram:https://www.instagram.com/henriettejhauge/

 

Facebook side: https://www.facebook.com/Miss-Universe-Norway-finalist-2019-Henriette-720438501705002/?modal=admin_todo_tour

 

 

MEG SOM ORGANDONOR

Hei, i dag tenkte jeg å snakke litt om det å være organdonor og blodgiver.

 

Jeg har selv vært organdonor i snart 3 år, og jeg er utrolig glad for å vite at selv etter at jeg er død så hjelper jeg folk som trenger det. Jeg personlig tenker at når jeg dør, vil såklart kroppen og organene mine dø med meg, og jeg føler at det blir litt bortkastet hvis organene mine faktisk har mulighet til å hjelpe andre. En organ donor kan faktisk redde opp til 7 liv, og tanken på at noen kan få et bedre liv, eller kanskje leve noen år til ved hjelp av meg gjør meg veldig glad. Selv etter min død så vet jeg at jeg fortsatt har mulighet til å gjøre en god gjerning selv når jeg ikke eksisterer. Det blir som en del av meg fortsatt lever videre i noen andres kropp!

 

Mye av grunnene til at jeg ønsket å bli organdonor var fordi når jeg var yngre ønsket jeg å bli blodgiver, men jeg fikk beskjed om at jeg måtte fylle 18 år først. Når jeg fylte 18 prøvde jeg igjen, men da fikk jeg beskjed om at jeg fortsatt ikke fylte alle kriteriene. Etter en del tenking og undersøking bestemte jeg meg for å bli organdonor. Da får jeg i hvertfall mulighet til å hjelpe noen!

 

Selvfølgelig er ikke det å være organdonor noe for alle, men om noen av dere er interessert i å hjelpe andre på samme måte, uten å være organdonor, så finnes det selvfølgelig andre måter. Man kan for eksempel være blodgiver. Ettersom blodgivning har litt strengere krav enn det å være organdonor har jeg dessverre ikke muligheten til å være blodgiver også, selv om jeg har veldig lyst til å være det.

Blodgivning redder også liv. En halv liter blod kan faktisk redde opp til tre menneskers liv! Hvis en person for eksempel har vært utsatt for en ulykke hvor den personen har mistet store mengder blod, kan blodet ditt bli brukt til å redde denne personen. Blod brukes også til behandling av kreft, og ved operasjoner og fødsler. Å være blodgiver krever litt mer enn å være organdonor, men det er absolutt verdt det, mener jeg!

 Det finnes ingen erstatning for blod, og ikke engang med dagens avanserte teknologi, er det ingen mulighet til å lage kunstig blod. Det er derfor viktig at noen hjelper til ved å donere blodet sitt, og ettersom blod har en begrenset holdbarhet, må blodbankene fylles på ofte.

Det er lov til å gi blod opp til fire ganger i året, og det tar en kun ca. en halv time. På disse 30 minuttene kan du være med å redde tre menneskers liv!

 

Jeg håper at jeg har klart å inspirere noen andre til å også bli enten organdonor eller blodgiver, eller begge om du oppfyller kravene, med dette innlegget! Hver eneste donor har veldig mye å si for andre mennesker, og du kan være med å redde livet til flere, uten å gjøre alt for mye selv.

 

Det er veldig enkelt å bli organdonor, og om noen ønsker å bli det kan dere følge denne linken:

https://organdonasjon.no/

Om noen ønsker å bli blodgiver kan dere følge denne linken:

https://www.rodekors.no/gi-blod/meld-deg/

:)

 

-Foto://Privat-

♡om du vil stemme på meg send MISSU 8 til 1963♡

☺️For å følge meg underveis i konkurransen
følg meg gjerne på mine sosiale medier!☺️

Instagram: Simat_al

Facebook: Simat Al-Kuhaili - Veien min til Miss Norway 2019

Youtube: https://www.youtube-nocookie.com/channel/UCOg9EEQ6C7y-SLVKZI-MaLg

Spotify: https://www.spotify.com/no/account/overview/ 

Jeg søker samarbeidspartnere, 
dersom du ønsker et samarbeid med meg eller om du har noen spørsmål
kontakt meg gjerne på mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..
Facebook: Simat  Mobil: 95062949

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på