Hei! Nå er det en liten stund siden forrige innlegg, dette er grunnet eksamensperiode.
Jeg tilhører en generasjon i Norge som har lov til å uttrykke egne meninger, finne min egen stil og ikke minst muligheten til å gjøre det jeg ønsker (innenfor lover og regler i Norge).
Men dessverre er det så mange ungdommer som ikke tør å stå fram med egne meninger eller å skille seg litt ut. De fleste velger å følge strømmen og er redde for å avvike fra normen, f.eks. kle seg i de klær de ønsker eller å ta de valgene de faktisk har lyst til. Det gir minst ubehag, man slipper å få reaksjoner som man kanskje tror man både bør og må forsvare.
Det er så synd at janteloven, som er en oppdiktet lov som forfatter Sandemose mente var en universal sannhet, nemlig menneskets iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned. Kanskje er det nettopp janteloven som får både nettroll og bygdetroll, eller hva man kaller mennesker som påberoper seg retten til å kritisere andre som står fram med sin selvstendighet og egen identitet.
Foto: aj-photography
Jeg velger å tro at dette kanskje er sjalusi for andre som mestrer å være seg selv, mangel på raushet, medmenneskelighet og empati. Kanskje de ikke forstår hvordan baksnakking eller netthets kan være ødeleggende for andre. Det er vel denne frykten for represalier som hindrer folk i å tørre å være seg selv. Det er lett å tenke at det er bedre å la være å stikke seg fram, det er tryggest for da slipper man ubehag. Men tenk på alle muligheter og begrensninger det medfører! Jeg vil oppfordre flere til å tørre å ta denne sjansen, ikke bry dere så my om hva andre måtte tenke og mene om akkurat deg! Kanskje er frykten man har større enn hva reaksjonene faktisk er. Vi er selv ansvarlig for våre liv og våre valg, ikke la andre trykke deg ned å tvinge deg inn i en «form» hvor du ikke ønsker å være.
Vi får tenke at menneskets iboende kraft ikke skal være å bryte hverandre ned, men å støtte og motivere hverandre i å bygge seg opp som et fritt og selvstendig individ. Her kan vi alle minne hverandre på å rose, oppmuntre og å komme med gode tilbakemeldinger til hverandre. Det er gjennom hvordan du selv behandler andre, du viser hvordan du selv ønsker å bli møtt!
Hjelp meg gjerne til topps i konkurransen ved å stemme "MISSU 4" på SMS til 1963
Om din bedrift eller firma søker promotering i sosiale medier, kontakt meg gjerne på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Følg meg gjerne på sosiale medier for flere oppdateringer:
Instagram:https://www.instagram.com/henriettejhauge/
Facebook side: https://www.facebook.com/Miss-Universe-Norway-finalist-2019-Henriette-720438501705002/?modal=admin_todo_tour


Jeg ble raskt kjent med en av med deltagerne . Det var Karina. Jeg skulle først overnatte til henne kun en dag , så plutselig ble det 4 dager og til slutt nesten en uke. Det er virkelig morsomt å finne noen du kan klikke med på den måten vi gjorde. Noen som kan løfte deg høyere opp og ikke dra deg ned. Det er akkurat det vi trenger i denne type konkurranse. Jeg kommer fra Trøndelag og reiser veldig sjeldent til Oslo. Jeg sa til Karina at det var rart at jeg føler meg mer som at jeg er på ferie her i Oslo enn i Bangkok. Jeg kan ikke huske sist gang jeg var i Oslo kanskje åtte år siden. Men under dette oppholdet i Oslo så jeg at det var mange hjemløse mennesker rundt i byen. Det er noe vi ikke har så mye av i Trøndelag og det burde vi være takknemlig for. Jeg blir trist når jeg ser slike ting som det dette her i Norge. alle skal ha rett til å få tak over hodet og ikke må sitte på gata og spørre om penger. Men jeg og Karina tok fatt i saken. Vi tenkte å overraske de hjemløse vi møtte på gaten. Vi hadde med en pakke til dem. Pakken inneholdt boller som jeg og Karina bakte, energibarer ,banan og noe å drikke på. Vi laget til sammen 40 slike poser og delte de ut til de vi fant. Jeg må si det var virkelig fantastisk å se smilene på ansikt deres når de fikk posen fra oss. Jeg og Karina oppfordrer dere til å gjøre noe slikt som dette her. Det trenger ikke være 40 ting dere deler ut, men bare vise omtanke og om mulig hjelpe de som ikke har det så bra som de fleste mennesker i Norge

