fbpx

Makuler Janteloven

Hei! Nå er det en liten stund siden forrige innlegg, dette er grunnet eksamensperiode. 

Jeg tilhører en generasjon i Norge som har lov til å uttrykke egne meninger, finne min egen stil og ikke minst muligheten til å gjøre det jeg ønsker (innenfor lover og regler i Norge).

Men dessverre er det så mange ungdommer som ikke tør å stå fram med egne meninger eller å skille seg litt ut. De fleste velger å følge strømmen og er redde for å avvike fra normen, f.eks. kle seg i de klær de ønsker eller å ta de valgene de faktisk har lyst til. Det gir minst ubehag, man slipper å få reaksjoner som man kanskje tror man både bør og må forsvare.

Det er så synd at janteloven, som er en oppdiktet lov som forfatter Sandemose mente var en universal sannhet, nemlig menneskets iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned. Kanskje er det nettopp janteloven som får både nettroll og bygdetroll, eller hva man kaller mennesker som påberoper seg retten til å kritisere andre som står fram med sin selvstendighet og egen identitet.

Foto: aj-photography

 

Jeg velger å tro at dette kanskje er sjalusi for andre som mestrer å være seg selv, mangel på raushet, medmenneskelighet og empati. Kanskje de ikke forstår hvordan baksnakking eller netthets kan være ødeleggende for andre. Det er vel denne frykten for represalier som hindrer folk i å tørre å være seg selv. Det er lett å tenke at det er bedre å la være å stikke seg fram, det er tryggest for da slipper man ubehag. Men tenk på alle muligheter og begrensninger det medfører! Jeg vil oppfordre flere til å tørre å ta denne sjansen, ikke bry dere så my om hva andre måtte tenke og mene om akkurat deg! Kanskje er frykten man har større enn hva reaksjonene faktisk er. Vi er selv ansvarlig for våre liv og våre valg, ikke la andre trykke deg ned å tvinge deg inn i en «form» hvor du ikke ønsker å være.

Vi får tenke at menneskets iboende kraft ikke skal være å bryte hverandre ned, men å støtte og motivere hverandre i å bygge seg opp som et fritt og selvstendig individ. Her kan vi alle minne hverandre på å rose, oppmuntre og å komme med gode tilbakemeldinger til hverandre. Det er gjennom hvordan du selv behandler andre, du viser hvordan du selv ønsker å bli møtt!

 

Hjelp meg gjerne til topps i konkurransen ved å stemme "MISSU 4" på SMS til 1963

 

Om din bedrift eller firma søker promotering i sosiale medier, kontakt meg gjerne på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

Følg meg gjerne på sosiale medier for flere oppdateringer:

Instagram:https://www.instagram.com/henriettejhauge/

 

Facebook side: https://www.facebook.com/Miss-Universe-Norway-finalist-2019-Henriette-720438501705002/?modal=admin_todo_tour

 

Se og hør: Missedeltaker Eirin kan bli historisk

 

lenken til artikkelen: https://www.seher.no/kjendis/missedeltaker-eirin-kan-bli-historisk/71103927

 

Det er seks grunnleggende prinsipper som jeg ønsker at dere lesere skal ta hensyn til for å ta vare deres egne tenner. Viktig med friske orale helse. 

1. Diett: Redusere både mengden og hyppighet av inntak av sukkerholdig mat og drikke. 

2. Tannbørsting: 2x daglig med fluortannkrem. 

3. Dental oppmøte: Regelmessige undersøkelser hos tannlegen – tidsintervall som tannlegen anbefale basert på din risiko for oral sykdom. 

4. Tannbeskytter: Alltid bruke dette ved deltakelse i sport. 

5. Tobakk: Ikke røyke eller snuse. 

6. Alkohol: Konsumere alkohol moderat og holde de anbefalte ukentlige anbefalingene. 

Oral helse har betydning på generelle helse og generelle helse har også betydning på orale helse. Spis sunt. Ha faste måltider. Slutt å drikke brus, juice, alkohol. Slutt med røyk og snus. Trent godt. Sov nok. På den måten vil du har et sunt og godt liv. 

 

Kilder: Dental Public Health at a Glance, Wiley Blackwell. 

 

Send "MISSU 1" til 1963 for å stemme på meg. Hint: Miss Universe 2016 er en fransk tannlege student. 

_____________________________________

Med vennlig hilsen

Eirin Grinde Tunheim

 ________________________________________

Ønsker du samarbeid med meg? Kontakt meg gjerne på mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Følg meg på facebook:https://www.facebook.com/eirintunheimveientilmissnorway2019/

Følg meg på instagram: https://www.instagram.com/eirin_tunheim/

Inetvju med Trd.by

I forrige uke hadde jeg et interessant intervju med trd.by jeg må si som alltids jeg ble ikke skuffet over intervjuet. Journalisten Karoline ulvnes var svært hyggelig, å skrev et fantastisk fint om meg. Jeg skal innrømme at jeg var litt redd i starten av deltakelsen når det kom til journalister. Det er kjent for å skrive til tider litt ufine saker om offentlige personer. Men det har jeg ikke opplevd, for meg har Media vært en stor hjelp i hele deltakelsen I miss Norway. Jeg setter stor pris på at de sprer budskapet mitt videre til alle lesere der ute, og det må jeg virkelig takke dem for. Journalisten som intervjuet meg fra Trd.by

 

Trønder-Avisa

Da kan jeg endelig meddele at jeg har blitt finalist i Miss Norway 2019. I går var jeg i Trønder-Avisa igjen, og det at de tok kontakt med meg, kom som en stor overraskelse og var meget uventet. Men for all del, det skal jeg absolutt ikke klage over, for det er veldig morsomt at avisene følger med på min fantastiske reise i Miss Norway.

Og jeg må takke journalisten Pia Marie Lerseth, for en meget fin artikkel. Jeg setter stor pris på all pressedekningen jeg får. Det er veldig viktig for oss som er deltagere, så vi får spre budskapet lengre enn kun på Miss Norway bloggen. 

Siden jeg ikke var klar over dette intervjuet så fikk jeg desverre ikke tak i avisa når det kom ut. men her er linken til intervjuet: https://www.t-a.no/kultur/2019/05/14/Til-finalen-i-Miss-Norway-19036592.ece?fbclid=IwAR0x5PEWrcJ_hmb-bKueLRFiL9Q6V8Y3gAvVRfXoWtGfXCboAFtC3aKt0sg

Ønsker du å stemme på meg som folkets favoritt, skriver du ”Missu 7” og sender til 1963. Per stemme koster 20kr. Jeg vil takke alle som allerede har stemt på meg.

Ønsker du et samarbeid med meg eller har spørsmål angående dette,  send meg gjerne en epost på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller min facebook side Nina Bye - Reisen til Miss Norway 2019 så hører du fra meg snart!

Gjør noe bra for noen andre enn deg selv

Hey there beautiful people!

I mai hadde vi et fantastisk møte med alle deltagerne i miss Norway 2019. Vi fikk da også møte Miss Universe Norway Susanne Næss Guttorm og the one and only Kara Szalai som skulle være den dyktige runaway coachen vår. Jeg må bare si at hun er litt av en dyktig dame og fortjener stor skryt fra alle oss deltakerne.  Jeg takker alle dere som kom og hjalp oss på catwalken med bilder og god stemning i lokalet.

Jeg ble raskt kjent med en av med deltagerne . Det var Karina. Jeg skulle først overnatte til henne kun en dag , så plutselig ble det 4 dager og til slutt nesten en uke. Det er virkelig morsomt å finne noen du kan klikke med på den måten vi gjorde. Noen som kan løfte deg høyere opp og ikke dra deg ned. Det er akkurat det vi trenger i denne type konkurranse. Jeg kommer fra Trøndelag og reiser veldig sjeldent til Oslo. Jeg sa til Karina at det var rart  at jeg føler meg mer som at jeg er på ferie her i Oslo enn i Bangkok. Jeg kan ikke huske sist gang jeg var i Oslo kanskje åtte år siden. Men under dette oppholdet i Oslo så jeg at det var mange hjemløse mennesker rundt i byen. Det er noe vi ikke har så mye av i Trøndelag og det burde vi være takknemlig for. Jeg blir trist når jeg ser slike ting som det dette her i Norge. alle skal ha rett til å få tak over hodet og ikke må sitte på gata og spørre om penger. Men jeg og Karina tok fatt i saken. Vi tenkte å overraske de hjemløse vi møtte på gaten. Vi hadde med en pakke til dem. Pakken inneholdt boller som jeg og Karina bakte, energibarer ,banan og noe å drikke på. Vi laget til sammen 40 slike poser og delte de ut til de vi fant. Jeg må si det var virkelig fantastisk å se smilene på ansikt deres når de fikk posen fra oss. Jeg og Karina oppfordrer dere til å gjøre noe slikt som dette her. Det trenger ikke være 40 ting dere deler ut, men bare vise omtanke og om mulig hjelpe de som ikke har det så bra som de fleste mennesker i Norge

Det jeg snart håper på etter deltakelsen til Miss Norway, er å oppmuntre mennesker til å gjøre en snill ting til 1 menneske (som ikke er deg selv) hver dag. Da har vi kommet en lang vei allerede

Om du ønsker å stemme på meg eller karina send Missu 7 MISSU 5til 1963, kr 20,- pr stemme

(Du kan også se på det første bilde)

Ønsker du et samarbeid med meg eller har spørsmål angående dette,  send meg gjerne en epost på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller min facebook side Nina Bye - Reisen til Miss Norway 2019 så hører du fra meg snart!

For noen fantastiske uker !

Hey there beautiful people!

Den siste tiden har jeg vært svært opptatt med forskjellige spennende planer og prosjekt, derfor har dere ikke hørt fra meg på en stund. Forrige uke hadde jeg fire intervju med fire forskjellige aviser. Da var jeg i trønder-avisa, innherreds avisa, Trd.by og Adresseavisen. Jeg skal legge ut artiklene på separerte innlegg så snart som mulig.

Takk til fotografen: Everything Tom

Nå kan jeg med stolthet meddele at jeg er finalist i Miss Norway. Dette har vært en fantastisk reise så langt, og jeg har jobbet så hardt for å komme dit jeg er i dag. Det å representere min vakkre by Levanger i en skjønnhetskonkurranse er både spennende og litt skummelt. Men med all den støtten jeg har fått fra dere, kan jeg gå styrket videre i konkurransen og det gir meg pågangsmot til å kjempe helt inn mot målstreken. Det er ikke bare ifra byen min jeg har mottatt støtte, men også ellers i landet, og til og med internasjonalt. Jeg er svært takknemlig for alle de positive menneskene jeg har truffet gjennom min reise her i Miss Norway. I likhet med alle andre konkurranser, trenger man selvfølgelig selvdisiplin når man stiller som skjønnhetsutøver òg, men i tillegg gode støttespillere.

Ønsker du å stemme på meg som folkets favoritt, skriver du ”Missu 7” og sender til 1963. Per stemme koster 20kr. Jeg vil takke alle som allerede har stemt på meg.

Ønsker du et samarbeid med meg eller har spørsmål angående dette,  send meg gjerne en epost på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller min facebook side Nina Bye - Reisen til Miss Norway 2019 så hører du fra meg snart!

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på