fbpx

Morgenshowet på Jærradioen

2-gang

Heei,♥

God morgen til dere! 

I dag startet jeg dagen min mye tidligere enn jeg pleier, jeg var nemlig på morgenshowet på jærradioen i dag. Jeg er alltid skeptisk til å stå opp så tidlig da jeg sliter mye med extrem morgen kvalme tidlig på morgenen, men i dag gikk det helt fint! Kjente ikke noe til kvalmen, så det var utrolig deilig. ♥

Morgenshowet blir sendt på 4 kanaler samtidig, så det er gøy at det er såpass mange mennesker som får det med seg. Praten over radioen følte jeg gikk ganske fint, jeg tar det på sparket og har ikke noen notater. Noe som gjør at jeg ikke blir så nervøs før sending. I dag snakket om hva som kommer til å skje videre i Miss Norway og at jeg er en av de 21 semifinalistene. 

Du kan høre reprise av morgenshowet i løp av dagen HER


Håper dette falt i smak hos dere ♥ I mellomtiden til neste blogg innlegg følg meg gjerne på mine sosiale medier: Instagram & Facebook

 Ønsker du eller din bedrift og samarbeide med meg? Kontakt meg gjerne på: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hva kan du som enkeltmenneske gjøre?

Skjermbilde-2021-04-14-kl.-09.52.35

Heisann og god morgen!

I dag tenkte jeg å oppfordre i noe som er veldig relevant og ikke minst utrolig viktig! Altså det å ta vare på miljøet og klimaet vårt. Selv om det ikke er en av hjertesakene mine, så er det fortsatt noe jeg brenner for og vil kjempe for. Jeg har selv vært med på demonstrasjoner om klimaet, og tatt noen tiltak selv for å forminske mine egne utslipp og skade. Det er utrolig mye myndighetene kan gjøre for å redusere skaden vi gjør på jordkloden, men siden de alltid ikke gjør jobben de skal - så kan vi som enkeltmenneske prøve å være en bit av puslespillet. Det er en ting året enkeltmenneske gjør noe godt for planeten vår, men se for deg effekten av at mange enkeltmennesker tar tak!

Her er 8 enkle forslag til hva du kan bidra med som enkeltmenneske:

1. Velg kollektiv transport!

Spesielt i Norge så kjører vi utrolig mye. Alt fra biler til skutere, og alt fra 2 timer til å bare kjøre til naboen. Det er utrolig mye unødvendig bruk. Her snakker jeg ikke om de som er helt avhengige av bil - men jeg snakker om de som kunne ha valgt et alternativ noen ganger. F.eks. så kan du kjøre bil 3 av de 5 gangene du skulle ut istedenfor 5 av 5 ganger. Jeg selv bor unna byen, og synes det er trasig å komme meg til plasser. Men jeg har ikke billappen enda, og stresser heller ikke med det. Jeg har tatt buss så ofte at jeg ikke har noen slags problemer med det. Jeg kan slappe av, høre på musikk, snappe osv! Har du muligheten til det så anbefaler jeg å ta buss, tog, trikk osv. Da du skal samme plass som f.eks. den bussen, istedenfor to kjøretøy med utslipp, så er det bare et. Istedenfor to kjøretøy som sliter på veien så er det bare to. Skal du på besøk ikke så langt unna, prøv å gå eller sykle mere<3

Not so fun fact: 30% av bilkjøringen i Norge er turer på under 3 kilometer!

2. Kjøp mindre nytt!

Dette er noe jeg selv må ta tak i, da jeg dessverre mest sannsynlig har vært en av de som har gjort at i Norge så har privat forbruket økt med 50%. Det er helt sykt. Jeg er utrolig glad i klær, det er en del av hvordan jeg utrykker meg og inspirerer andre. Men det går faktisk ikke an å kjøpe nye klær hele tiden! Derfor har jeg selv tatt tak i hva jeg kan gjøre for å forbedre dette. Du kan f.eks. bytte klær med venner og låne bort. Du kan kjøpe brukt. UNNGÅ FAST FASHION NÅR DU KAN. Kjøp klær du vet holder litt lenger og ikke bli ødelagt med engang. Tenk kreativt på hvordan du kan bruke samme klær flere ganger - men fortsatt style det nytt. Generelt prøve ikke kjøpe nye ting hele tiden, og prøv å kjøp brukt. Sjekk på butikkene du handler hos, har de et etisk reglement, er det bærekraftig, hvilken arbeidsforhold har de?

Not so fun fact: Klesindustrien står for ca 10% av Co2 utslippene!

Haug med klær

3. Gi en opplevelsesgave!

Dette er et ganske vinn-vinn tiltak. Å gi dine venner og nære opplevelsesgaver istedenfor å kjøpe objekter. Da kan man jo gjøre noe sammen og skape minner. Man husker ofte opplevelser, men ikke så ofte den lebestiften man fikk for 10 år siden. Mange blir også glad for det. Gir du flere opplevelsesgaver så forminsker du produksjon ved å ikke kjøpe nye ting. 

Not so fun fact: I gjennomsnitt vil en nordmenn i løpet av sitt liv kjøpe 36 mobiltelefoner!

Den perfekte gaven å gi, men ikke få

4. Si nei til uønsket reklame!

Vi alle vet at hver gang posten kommer, så vil de nok putte masse papirreklamer i postkassen din som du uansett kommer til å kaste. Er dere klar over hvor mye papir som sløses hver dag? F.eks. på skolen der de gir ungdommene mye ark som de kaster uansett, istedenfor å dele det på nett? Det fine med dette er at vi har muligheten til å si nei til denne type reklame som vi får i posten. Det er bare å klister enn "nei til reklame" på postkassen din. Så kan du heller abonnere på at nyhetsbrevene skal komme til e-posten din.

A good fact: Vi sparer 14 trær vær gjenvunnet papir!

The Real Figures of Paper Usage in the UK - Conserve Energy Future

5. Bruk handlenett!

Mange bedrifter har tatt tak og begynt å ikke bruke mere plastposer men heller papposer. Men her kan vi forbedre oss enda mere! Istedenfor at du skal få en pose for tingene du har handlet så kan du ha med en veske, handlenett eller en bag! Så lenge du får kvoteringen så er det alt du trenger. Å bruke handlenett har også blitt mye mere populært innenfor mote, så her har du en vinn-vinn!

 

Won't End Up in the Ocean Eco-Friendly Environment Reusable Cotton Bag  Canvas Tote Plastic Bag Alternative #canvasto… | Bags, Tote bag design,  Reusable grocery bags

Not so fun fact: Plast forsvinner aldri!

6. Plant et tre!

Vi mennesker har i flere tusen år hugget trær for mange grunner. Det som er utrolig negativt er at vi har kommet til et punkt der vi hugger alt for mye! Ikke bare er det dumt i forhold til dyr og deres hjem. Men visste du at trær fanger opp co2? Det gjør at mindre utslipp går ut til atmosfæren vår. Plant et tre for vær et an hugger ned, eller plant et tre fordi du kan!

Not so fun fact: Skogareal på 27 fotballbaner forsvinner hvert eneste minutt!

21+ Astounding Reasons Why You Should Plant a Tree Today - Conserve Energy  Future

7. Ta Tak i Fiskeindustrien!

Samfunnet har fokusert mye på at det er plastikken fra f.eks. sugerør som gjør at så mange havdyr dør og kveles. Men slik er det faktisk ikke! Visste du at mesteparten av plastikken som ligger i havet er fra fiskeindustrien? Og la oss ikke glemme at dette er plast og utstyr som er designet for å drepe havdyr i utganspunktet. Vi må ikke glemme denne faktoren, og heller ikke legge skjul på det -  selv om mange ikke vil snakke ord det! Kanskje kan vi til og med prøve å ikke spise så mye fisk?

Not so fun fact: Det antas at 99% av sjøfugler vil ha plast i fordøyelsessystemet sitt innen 2050!

8. Engasjer deg i debatten!

Å engasjere seg er like viktig som småe tiltak du som enkeltmenneske kan gjøre! Det å tale mot politikere, inspirere og engasjere andre. Selv om klima og miljø er en stor del av politikken i dag, og står på dagsorden - så er det utrolig mange mennesker som ikke vet så mye om det. Om alle negative resultatene det gir og hva de selv kan gjøre for å forbedre. Derfor er det viktig å ha mennesker som frivillig engasjerer seg i dette, jobber for dette og sprer budskapet! Du kan gjøre dette via en organisasjon, via din egen plattform, delta i politikk, delta på demonstrasjoner og engasjere andre!

A good fact: Greta var bare en liten jente da hun greide å engasjere hele verden til å ta tak i miljøet og klimaet.

Greta Thunberg har lov til å være sint

Jeg håper dette innlegget har gitt deg både mere info, men også engasjert deg og gitt deg gode tips til hva du kan gjøre for å forbedre vår verden! 

Vil du samarbeide med meg? Ikke nøl med å ta kontakt!

Email: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Telefon: 97435364

Instagram: https://www.instagram.com/stephanylarosa/

    

 

På utsiden av 8 hjørner og en luke

Skjermbilde-2021-04-13-kl.-23.57.31

Kan jeg spørre deg, har du vært nervøs før? Har du kjent en uro strømme gjennom deg, på steder i kroppen din, som du ikke har forklaring på? En ubehagelig, irritabel og rastløs reaksjon som tar deg med videre til pustebesvær.

Jeg har det. 

Jeg føler ofte på denne følelsen, så ofte at jeg ikke er sikker på om den er der lengere. Det har blitt en del av meg, en del av min hverdag.

Se for deg en boks, med 8 hjørner og en luke. Dette er den nervøse frie sonen, en sone der du føler deg trygg. Kanskje er dette en sone du alltid velger å være i. Hver ettermiddag, hver skoledag og hver kveld er du innestengt i denne boksen, og ikke minst er dette et frivillig valg.

Du finner ikke meg i denne boksen, for jeg står ca. Syv hundre meter unna den, lengere har jeg ikke kommet.

Denne boksen heter komfortsonen.

Jeg skal si deg en liten hemmelighet, komfortsonen er også en MOT-fri sone og det er mye enklere å bare være inn i boksen. For om du har lyst til å bli presset inn gjennom samme kverna som alle andre, så trenger du ikke å ha mot. Da trenger du bare å følge normene til samfunnet, kle deg som hun eller han, og oppføre deg helt normalt, helt som alle andre forventer at du skal være.

Men da velger du også bort det å være unik. Det å ha drømmer som ingen andre enn du forstår deg helt på. Det finnes ikke noe vakrere i mine øyner enn å se akkurat deg, stå utenfor boksen du har blitt kvernet inn i.

Og det finnes ikke noe bedre enn følelsen du får etter at du har gitt faen.

Jeg ga faen en gang, plutselig to, tre, fire og fem ganger, og jeg kan bekrefte at det føltes helt fantastisk. Så fantastisk at jeg nå gir så faen at tradisjoner og normalitet er livredde meg.

Presseoppslag

Hei dere!

 

Selv om dette er et duplikat-presseoppslag, ønsker jeg gjerne å skrive om det! For temaet er så viktig! Det å tørre å snakke høyt om psykisk helse. Bare det å finne noen man betror seg til og tørre å snakke med sine innerste tanker. Det er så mange venner som kommer og spør om vi kan ta en prat sammen hvor de bare trenger å få luftet ut litt. Dette tror jeg er så sunt for alle! Både for den som lytter, og den som snakker. For den som lytter kan man lære nye ting og forstå hvordan andre tenker. Man kan også kanskje se sine egne ting fra en annen vinkel, eller klare å relatere seg til hva den andre sier, selv om man tenker på helt ulike ting. På denne måten tror og håper jeg at folk ikke føler seg så ensomme med hva de tenker, noe som er særlig viktig i denne tiden vi er i nå. Så anbefaler alle å bare snakke ut om det man tenker med noen man stoler på! Det er så viktig å få lettet litt på tankene iblant!

 

 

 

Om dere vil lese oppslaget kan dere lese det her:

https://norgeogverdensnytt.blogg.no/nora-emilie-nakken-22-vi-ma-snakke-mer-om-psykisk-helse.html

 

 

Utover det håper jeg dere har en fin kveld så snakkes vi i neste innlegg!

 

 

Stor klem!

Dagens mission: få kjæresten engasjert i missekonkurranser!

IMG_088_20210413-194427_1

Heisann!

I kveld så hadde jeg og typen egentlig ingen planer. Dette er siste dagen han er her for denne gangen før han drar hjem i Gjen (langdistanse forhold). Jeg lå i sengen egentlig bare å tenkte på Miss Norway da jeg plutselig fikk veldig lyst til å se Miss Norway 2017 filmen på viafree - selv om jeg allerede har sett den to ganger før haha! Typen måtte jo se det han også ikkisant, engasjere han ekstra mye.

Han synes det var kjempe spennende og gøy å se på! Han visste jo ikke så mye om missekonkurranser før jeg ble med selv, men nå som han vet om det så er det jo gøy å følge med haha. Vi så jo først på denne filmen - men her tok de ikke slutt nei!

Når vi spiste middag så så vi på Miss Universe videoer. Når de svarte på spørsmål, når de gikk catwalk osv. Han synes det var mest spennende å se på svarene jentene hadde å gi, under press. Da ble han engasjer med engang og sa han gledet meg til jeg skulle gjøre det samme - om jeg kom videre og vant selvfølgelig!

Vinneren av Miss Universe 2019 er en kjempe stor inspirasjon for meg! Jeg anbefaler dere virkelig å se svaret hennes i topp 3 i finalen. Jeg følte sikkelig på det svaret, for hun va veldig innpå akkurat det jeg også vil formidle og brenne for. Jeg elsket svaret hennes og var 100% enig, kunne sakt det selv!

Vil du samarbeide med meg? Ikke nøl med å ta kontakt!

Email: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Telefon: 97435364

Instagram: https://www.instagram.com/stephanylarosa/

Bildedryss fra første Fotoshoot med Inge

Hei dere <3

Håper alle holder seg friske og raske! Til lørdag så skal jeg på mitt første catwalk kurs med Klara, og jeg gleder meg kjempe masse! Det blir så spennenes å lære å gå pent på så høye hæler, og ikke minst å få møte de andre jentene❤️ 

Forje søndag så hadde jeg min første shoot med Inge og det var så gøy og lærerikt! Selv om jeg trives veldig godt foran kameraet, så er jeg ikke så erfaren. Jeg har masse og lære, og fikk masse gode tips og råd ❤️ Jeg tenkte dere kunne få se noen av blinkskuddene som flinkeste Inge tok! 

Altså jeg er kjempe fornøyd med bildene! Vi tok mange flere bilder, også noen bikini bilder, men de tenkte jeg å holde litt lengre på ? 

Om dere vil sjekke ut flere av Inge Strømseng sine fantastiske bilder, så må dere gjerne gå å følge hans instagram -> https://www.instagram.com/ingstrphoto/ <- ? Vi hadde en til shoot sammen nå sist søndag, og da hadde han med en MUA (Make-up Artist) Så da fikk jeg kjempe fin sminke til shooten! Det kommer selvsagt et eget innlegg når disse bildene kommer ?

Håper dere likte bildene like mye som meg ❤️ 

Klem 

Vil du følge meg på mine sosialemedier? <3

Link til min Facebook-side: facebookAmine-Veien-til-Miss-Norway-2021 

Instagram: amine.storrod/ // Amine.storrod

Snapchat: Storrod2000 (Prøver å vlogge litt i min hverdag)

Ønsker du å samarbeide med meg, så kontakt meg gjerne: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

 

 

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på