fbpx

Både norsk, svensk og fransk!

Bonjour, Hei, hej, !

Jeg vil gjerne dele litt om hvem jeg er, for det er mer ved meg enn å være deltager i årets Miss Norway.

Som jeg allerede har uttrykt, så er jeg en kunstnerisk person. Jeg driver daglig med teater, jeg maler og tegner som hobby, jeg er selvlært i piano og  jeg har sunget opera og jazz siden jeg var 8 år. Jeg skulle gjerne sagt at dette er en gudegave, men jeg takke mine gener for dette. Min mamma er operasanger, og fra henne har jeg fått et godt sett med stemmebånd, som det ikke var nok, var også min tipp-oldemor (på morssiden) sanger på operaen i Paris. Teatergleden kommer også fra min fantastiske mamma, mens rytmen kommer fra min pappa. Han er nemlig født og oppvokst i en landsby i Kamerun.

Meg i Frankrike, der jeg ar mye slekt<3

Tegne- og malegleden kommer fra begge sider av familien, med både en svensk kunstmaler, som oldemor, og en far som hobbytegner både hus og kulltegninger. Alle disse kunnskapene jeg har fått takker jeg generasjoner med norske, svenske og franske aner!

For meg er familie super viktig, og jeg driver med hobby-slektsforsking ved å lese familiebøker og brev på fransk, engelsk, svensk og norsk. Etter min mening, er det viktig å huske på, hvor man kommer fra, jeg har min slekt å takke for så mye! 

Ha en god helg!

- Rebecca<3

 

Å være fri, er en menneskerettighet!

Bilde fra demonstrasjon 2019 Bilde fra demonstasjon i 2019

Heisann, mine vakre!

I dag når jeg sto opp så satt jeg å tenkte på at tiden min som elevrådsleder på skolen snart var over. Dette synes jeg er utrolig kjipt, da jeg elsker å jobbe for elevenes rettigheter, og det at alle skal kunne ha den tilrettelagte undervisningen de har rett på! Da jeg mimret rundt tanken på hva jeg har oppnådd de siste 5 årene jeg har jobbet med ungdom og elever, tenkte jeg også på hva som fikk meg til å starte med dette. Altså min hjertesak som jeg idag har lyst til å dele med dere.

Da jeg var mindre så gjorde jeg meg tanker som de fleste har gjennom oppveksten. "Hvorfor må jeg på skolen, det er så urettferdig?!" , " det er så kjipt å måtte sitte å bruke tiden sin på matte når vi heller kan leke", "skole er jo ikke så viktig". De fleste 13 åringer vil synes synd på seg selv pga. at vi må gå så mange år på skolen, helt til de finner ut hvor viktig det faktisk er. Vi som er privilegerte, tar utdanning og vår frihet alt for forgitt! Spessielt oss jenter. Jeg tenkte å fortelle dere om noen fakter som endret mitt syn. (Kilde til det jeg skal skrive nå er : plan-norge.no)

- Hvert år blir 12 millioner jenter, vi snakker om barn, giftet bort! JA, Tvangsekteskap skjer fortsatt! Små jenter allerede fra 8 år blir lovet bort til andre menn som ser på de som en "eiendom". Det utføres vold mot de hjemme, og ikke minst blir de gravide, noe som en liten barnekropp ikke er klar til. Dette fører til at mange dessverre dør under fødselen! Alt dette her skjer mot deres vilje! Jentene som overlever vold og en mulig graviditet, må ofte slutte på skolen mot sin vilje. Da de må passe barn og rett og slett ikke har tid. De får ikke den friheten til å gjøre noe ut av seg selv, eller å faktisk få leve!

- I verden, så er det ca 130 millioner jenter mellom 6 og 17 år som ikke går på skole! Se for deg at vi sitter å klage for den muligheten vi har til å ta en utdanning, så har du et så stort antal som ikke engang for sjansen til å vit hvor kjedelig matte er. Det er ofte under puberteten jenter ikke får gå på skolen. Dette er fordi de f.eks. ikke kan ha mensen på skolen, det er nesten en skam i enkelte land at jenter har mensen. DET ER EN SKAM Å HA MENSEN?????????? En annen grunn er at skoleveien blir alt for utrygg for jentene, da det kan resultere i f.eks. kidnapping, voldtekt osv. . Familier har ofte dårlig økonomi og må derfor prioritere guttene over jentene. Dette betyr at jentene rett og slett ikke får lov til å gå på skolen, og heller må jobbe hjemme. Dette gjør at jenter ikke får noen mulighet til å bli økonomisk selvstendige, og derfor kan ende med å være avhengig av å bli gift bort.

- Kjønnslemlestelse blir utført på 200 millioner jenter og kvinner idag, og andelen forsetter å øke! Det er også økt risiko for jenter å oppleve økt seksuell overgrep/vold og tvangsekteskap i kriser og konflikter. Da bli jentene ofte beholdt hjemme uten å kunne være sosial eller få den hjelpen de trenger. Jenter blir ofte diskrimintert på grunn av alder, religion, etnisk tilhørighet og sosial klasse, samtidig som jenter har vanskeligheter med å komme seg ut av fattigdomsfella. Både pga. av mangel på kunnskap om sine rettigheter og fordi landene styres med gamle normer som representerer null form for likestilling!

Jeg synes det er helt sykt å tenke på, hvor langt vi har kommet i Norge, men så er det fortsatt flere land i både Asia, Afrika og Sør/mellom Amerika som ligger langt bak. Kunnskap er vår viktigste ressurs, som ikke bare tar oss med videre, men også kan forhindre store økonomiske forskjeller, barnedødelighet og flere av disse type problemene. Jenter og kvinner er ofte preget av dårlig psykisk helse pga. Vi i Norge, som har så mange fordeler, har fortsatt ikke et perfekt system på det med psykisk helse, da kan du se for deg hvordan det er i de landene der det nester er tabu å snakke om sånt... Kvinner for ingen hjelp med psykisk helse, de for ingen opplæring om hvordan takle enkle ting som det å ha mensen, og det å begynne å få pupper og former. Kvinner får aldri noe hjelp etter de har blitt mishandlet, opplevd seksuell overgrep og vold, de blir bare innestengt i hjemme sitt. Kvinner får aldri muligheten til å få en utdanning som gjør de selvstendige og fri!

Jeg brenner for å jobbe mot akkurat dette. Dette er en utrolig viktig sak vi ikke kan ta øynene bort fra! For meg så betyr det utrolig mye det å kunne være fri. Det å kunne leve, lære, mestre. Å kunne ha noe å se fram til, å jobbe mot. Være suksessfull, ta en utdanning, jobbe, oppfylle drømmer. Og ikke mist det å kunne være selvstendig og ikke la noe som helst stoppe meg. Så for meg er det også utrolig vondt å vite at så mange mennesker i verden, fler millioner, blir tatt fra denne rettigheten om å få leve. De får null sjanse til å være noe annet enn en "eiendom". Jeg som sitter med kunnskap, frihet og makt vi gjøre noe med dette! Og jeg håper du også velger å tenke mere over det, og prøver å gjøre det du kan for å endre dette. Utdanning og likestilling er  den viktigste nøkkelen!

Dette ble et veldig langt innlegg, men det er vanskelig å begrense seg når det er snakk om noe så viktig! Men jeg velger å avslutte innlegget her, så kan jeg heller skrive mere om det senere<3

Følg meg gjerne på sosiale medier, Instagram: https://www.instagram.com/stephanylarosa/

Hvis du vil være min sponsor så ikke nøl med å ta kontakt ! Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

5 Fun facts om meg!

profil Photo: Espen Gundersen

Hei igjen nydelige personer ♥

Nå er Miss Norway 2021 i full gang, og jeg gleder meg sånn til hva fremtiden skal bringe. Imellomtiden vil jeg at dere skal bli bedre kjent med den virkelige Karianne, så har jeg valgt å lage et litt morsomt og annerledes blogg innlegg i dag. Dere skal nemlig få 5 Fun facts om meg! Er dere klare lets GOO! 

1. Mine favoritt årstider er høst og vinter i Norge. 

2. Jeg synes sommer er OVERVURDERT i Norge, ja du hørte riktig!! Jeg elsker varme. Men sommeren i Norge er ikke noe for meg, masse vind, regn, hvis du er heldig 15-20 grader og luften full med pollenallergi NEITAkk!                             

3. Jeg har hveteallergi, så det vil si at jeg ikke tåler noe med hvete i. Dette gjelder også glutenfri hvetestivlese (Men jeg tåler det bedre enn annen hvete). 

4. Jeg er sykt glad i lakris. (De uten hvete i da selvfølgelig)

5. Jeg så ofte på toddlers and tiaras når jeg var mindre, å maste på mamma at jeg ville bli med i en sånn konkurranse. 

Håper dette falt i smak hos dere ♥ I mellomtiden til neste blogg innlegg følg meg gjerne på mine sosiale medier:

Instagram & Facebook

Tusen tårer

Har dere sett intervjuet med Andreas Haukland (Tix) som var på Lindmo i går? Hvis dere ikke har sett det så anbefaler jeg dere alle på det sterkeste å klikke dere inn her og se. Intervjuet starter på 32:24. Det intervjuet han gjorde i går traff meg rett i hjertet og rørte meg veldig. Å høre om en artist som utenfra har alt og lever drømmelivet, men som likevel ikke har det noe bra gjør inntrykk. Jeg synes det er veldig tøft gjort å stå frem med en slik historie når man har bygd hele imaget sitt på å være fryktløs og kul. Det står stor respekt av å stå frem på denne måten foran hele Norge, og det viser at det er helt greit å være sårbar i blant.

Bildet er fra Tix sin mystory på Snapchat etter VG-Lista

Hele poenget med at jeg tar den utdanningen jeg gjør er nettopp fordi min store drøm er å bli manager i musikkbransjen. Når jeg hører historier som den jeg hørte i går så inspirerer det meg, og det gjør drømmen min enda større. Min drøm er å være en manager som gjør en forskjell. Jeg husker da jeg så dokumentaren om Avicii på Netflix etter hans død, og jeg fikk en stor klump i magen av å se managementet som kjører på. De presser en person som har fått nok til å yte enda mer, kun fordi de ser tall og penger. Det var da jeg virkelig skjønte at jeg vil bli en manager som ser mennesket bak artisten, og som kan gjøre en forskjell.

Det som traff meg litt ekstra med intervjuet i går var at det var på 17. mai i 2018 at Andreas var på sitt laveste. Akkurat den dagen som jeg var russ, spilte sangene til Tix utallige ganger på rulling og var på mitt gladeste. Kontrastene kunne ikke blitt større. Det er veldig rart å tenke på at vi spilte sangene hans om og om igjen på rulling, helt bekymringsløse og uten å være klar over hva han gikk igjennom akkurat da.

Ensomhet kan være så mangt. Det er viktig å huske på at det ikke finnes noe fasitsvar på hvordan man er ensom. Man kan være i et rom fullt av mennesker og likevel kjenne på ensomheten. Ensomhet er en av mine hjertesaker, og da treffer slike historier meg ekstra hardt, spesielt siden jeg en dag håper å jobbe i musikkbransjen. I sangen Jeg vil ikke leve synger Tix "Jeg vil ikke leve, men jeg vil ikke dø". Jeg tolker denne setningen som at det er et menneske som ikke vil mer og som er klar for å gi opp, men som likevel klamrer seg til håpet om alle de fine øyeblikkene i livet.

Julie

Les om meg i Telemarksavisa!

Hei alle fininger, og fortsatt god fredagskveld!

 

Jeg har vært så heldig at jeg har blitt publisert i Telemarksavisa også! Og som dere sikkert forstod på navnet, så er TA også en av avisene vi har her i Telemark - wihuuu! Jeg syntes det er utrolig gøy at jeg ble intervjuet, og jeg må si takk til Camilla som skrev artikkelen, og for å ha vært så hyggelig og imøtekommende i møte med meg. Jeg legger ved et utklipp fra artikkelen som ble publisert, så vel som link til den, om noen ønsker å lese :)

 

Trykk HER for å lese saken <33

NB: det står for øyeblikket feil i artikkelen, med "finalist" i stedet for "deltager", men dette blir endret på asap!

 

Klem <33

 

Har du lyst til å samarbeide med meg? Send meg gjerne en mail på; Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så svarer jeg så fort jeg kan! Om du er nysgjerrig på reisen min i Miss Norway, er du mer enn hjertelig velkommen til å følge med både her på bloggen, på Instagram og Facebook! Der vil jeg fortløpende legge ut oppdateringer! Ellers så er du mer enn velkommen til å ta kontakt om du har spørsmål, tilbakemeldinger, eller bare har noe på hjertet!<33

 

Jeg er i nettavisen!

Hei alle sammen, og god fredags kveld <33

For noen dager siden gjorde jeg et intervju med Varden, som er en av avisene vi har her i Telemark. Jeg har alltid fulgt med på Varden, så det å selv bli intervjuet der, er utrolig stas, og jeg skal ærlig innrømme at jeg er nokså stolt haha! Jeg legger ved et utklipp fra artikkelen som ble publisert, så vel som link til den, om noen ønsker å lese!

Og så må jeg selvfølgelig få gitt en ekstra takk til Tone som var journalist, for en superfin og god sak!

 

Trykk HER for å lese saken <33

 

 

Mange gode klemmer fra meg <333

 

Har du lyst til å samarbeide med meg? Send meg gjerne en mail på; Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så svarer jeg så fort jeg kan! Om du er nysgjerrig på reisen min i Miss Norway, er du mer enn hjertelig velkommen til å følge med både her på bloggen, på Instagram og Facebook! Der vil jeg fortløpende legge ut oppdateringer! Ellers så er du mer enn velkommen til å ta kontakt om du har spørsmål, tilbakemeldinger, eller bare har noe på hjertet!<33

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på