Heisann, i dag har jeg noe veldig spennende og trist å fortelle dere<3
Jeg hjalp til som frivillig Lørdags kveld som var, på et arrangement som samlet inn penger til en organisasjon som heter Dinastiftelsen. Kanskje noen av dere har hørt om den, mens andre ikke. Jeg skal fortelle litt om hva det handler om, men først si litt om hva jeg gjorde og hvordan arrangementet var<3
(Foto: Stig Repstad)
Jeg ble invitert av min sponsor Anne May`s frisørsalong til en konsert for skulle foregå i hennes store innredede låve. Inntekten fra billettsalget, maten, snacks og mer skulle gå til Dinastiftelsen som Anne May har gode relasjoner til. Jeg ville gjerne hjelpe frivillig og stod derfor i kiosken denne kvelden. Der fikk jeg selge lapper, is, brus, boller, pølser og kaffe. Arrangementet ble også holdt av frivillige, og det var flere band som kom for å spille. Det var mange som kom, og det ble skikkelig stemning utover kvelden.
Grunnen til at jeg ønsket å bli med på dette var fordi Dinastiftelsen er en organisasjon som hjelper med akkurat de tingene, som jeg har på mitt hjerte. Hver time blir kongolesiske jentebarn torturert og utsatt for seksuell vold. Ofrene er helt ned i spedbarnsalder. Alle disse jentene blir som regel fraktet til sykehusene for å operere indre skader og ødeleggelser.
Krigens offer er kvinner og barn!
Ofte er det snakk om gruppevoldtekter, der hensikten er å påføre fienden skader og forsterke samholdet blant soldatene.
Ofrene, som ofte er kvinner og barn, straffes ytterligere ved at de utstøtes fra samfunnet. Voldtekt av motstanderens kvinner signaliserer at motstanderen ikke klarer å beskytte sine egne og på den måten ikke blir sett på som ekte menn. Målet med overgrepene er derfor å prøver heve seg over sine fiender og vise sin makt.
Jeg snakket også med noen andre på konserten, og de sa at mennene helst ønsket å voldta en jomfru for da hadde de oppnådd det beste. Det var en ekstra "rus" for dem!
Ofrene må bære på skammen og smerten i lang tid etterpå, men får sjelden hjelp, mens lokalsamfunn kan bli revet i filler. Det dårlige rettssystemet gjør at overgriperne går fri, og fortsetter å ødelegge kvinnene i Kongo.
Hvorfor heter det Dinastiftelsen?
Grunnen til at det heter Dinastiftelsen er at det var hun som var den første til å komme inn på senteret. Stiftelsen ble grunnlagt i 2004, men historien går tilbake til 2002.
Stiftelsens grunnlegger, Rune Edvardsen, var på en reise i Den demokratiske republikken Kongo da han fikk et lite jentebarn i armene sine. Hennes fortvilte mor fortalte hvordan hennes to år gamle datter var blitt voldtatt av sine to onkler, og at hun ikke hadde råd til å gi sin datter behandlingene hun trengte.
Synet var utholdelig og Edvardsen tenkte på sine to døtre hjemme – og fikk et sterkt behov for å hjelpe det lille jentebarnet. Det trengtes midler raskt for å få medisinsk behandling til henne. Edvardsen fikk i løpet av kort tid nok midler til å sende den lille jenta til sykehus.
(Foto: Dette er Dina da hun nylig kom inn på senteret)
Året etter stod et hjem for voldtatte jenter ferdig i byen Goma. Det lille jentebarnet var den første som flyttet inn. Dette ble starten på Dina-stiftelsen. Møte med det lille jentebarnet ble redningen til hundrevis av andre jenter som er blitt ofre for en av krigens brutaliteter. I dag er hun 20 år gammel, og arbeider selv på senteret hvor barn som har blitt voldtatt en eller flere ganger får lov til å komme.
Jeg hørt også en historie da det var en jente som skulle hente vann i brønnen til familien. På veien ble hun voldtatt av to soldater og da de var ferdige, skar de ut det ene høyet hennes med kniv! Da jeg hørte det fikk jeg gåsehud over hele meg, det går ikke an å forestille seg denne grusomheten:(
På senteret får de trygghet og beskyttelse, traumebehandlinger, medisinsk hjelp og utdanning. Les mer her: https://dinastiftelsen.no
Ønsker du å stemme på meg i Miss Norway 2020, kan du sende "MISSU 13" til 1963<3 Jeg er utrolig takknemlig for hver eneste stemme som kommer inn, og det gjør en stor forskjell. En stemme koster 20kr, og det er lov til å stemme flere ganger<3
Hvis du eller noen du kjenner trenger markedsføring, send gjerne en Mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Nå har jeg startet i praksis på sykehuset, og jeg har vært så heldig å komme på infeksjonsmedisinsk avdeling! Det er utrolig spennende og utfordrende, og ikke minst veldig lærerikt. Spesielt nå med Covid-19 er jeg så glad for å få være med å bidra, og ikke minst se dette på nært hold.
Avdelingen jeg jobber på er satt av til pasienter som er mistenkt for og positive for Covid-19. Da lærer jeg utrolig mye om smittevern, og viktigheten av dette. Ikke minst så lærer jeg mye om å se mennesker i krisesituasjoner i livet, og hvordan jeg kan hjelpe dem å håndtere dette. Menneskene som ligger på denne avdelingen får ikke motta besøk da de er i isolasjon frem til negativt svar foreligger. Det kan være vanskelig når alt man vil er å være med familien sin, eller få en god klem. Da er det viktig at vi som jobber der er der for disse menneskene. Jeg har virkelig fått kjenne på at jeg har valgt riktig yrke, og er så glad i jobben min! Nå er jeg veldig spent og klar til å bli ferdig utdannet, og gleder meg til veien videre.
Kunne du tenke deg å samarbeide med meg? ta kontakt for å høre hva jeg kan tilby. Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Vil du hjelpe meg mot drømmen om å bli Miss Norway 2020? Da kan du stemme ved å sende sms "MISSU 8" til 1963. 20kr per stemme.
Følg meg gjerne på sosiale medier:
Instagram: Inakollsetb
Facebook: Ina Kollset - Veien til Miss Norway 2020
This project aims to engage adolescence from 10 – 14 years in a football competition that will not only keep them fit and socialize with other kids; but will equally be an opportunity for these kids to learn some of the basic ways of identifying trafficking in person. This project will empower these youths with knowledge that will help them identify and avoid some of the traps used by unscrupulous football agents and managers. These agents feed off the dreams of young aspiring footballers by promising them fame and fortunes as a means to lure them to places where they will lose their freedom and be forced into labor or prostitution; they are transformed into money making machines for their traffickers.
They lack some means to make it happen. If anyone has any football clothes / training clothes that are no longer worn, I would have been incredibly happy if you would have given to me so I could send down to Survivors Network. I myself have even found some football shoes and training pants I no longer wear to send down. It is also possible to help them by donating money to: https://www.survivorsnetwork.co/donate?fbclid=IwAR0YQZbb6uS2UejLGDvwnqJXRoVmwjBai5D1iOMaoWILQLSFeILfbdkSXCA
Although there are many initiatives by different governments to address such issues, some of them are lacking when it comes to implementation while others have loopholes that is being exploited by traffickers. For example, the UK’s Modern Slavery Act 2015 (MSA) considers that an organization is in accordance with the act if it simply publishes a statement in agreement to the act. The act therefore has insufficient effort to prevent trafficking and forced labor.
The lack of actions to prevent trafficking through football and other means has given rise to cases such as the 23 minors who were trafficked to Champasak, a football club in Laos. They were trafficked by Alex Karmo, a former Liberian footballer. These minors were sleeping on the floor of the stadium and fed just twice a day.
Another case is that of a young Nigerian reported by BBC in 2019. This Nigerian was promised a chance to play soccer abroad; but while abroad, he was instead locked in a building where he was subjected to sexual abuse.
Seeing cases like the one involving the Liberian footballer acting as a trafficker calls for urgent action because some of these minors see such football stars as role model whose words cannot be false.
This proposal is therefore a proactive initiative to prevent “human trafficking through football” by engaging teenage football lovers in a tournament; educate them in the course of the tournament on how to keep themselves safe from traffickers. This action will compliment other actions such as the ‘NotForSale’ campaign that is encouraging Nigerians to find work in their country rather than risking their lives to travel abroad.
This proposal shall engage youths, including those who have been internally displaced by the ongoing Anglophone crisis in the South West and North West Regions of Cameroon into a competition that will help uplift their spirit.
This proposal shall be carried out alongside empowering these youths with knowledge that will increase their ability to identify traffickers or fake football agent who are out to exploit them. This will result to relatively lower number of trafficked youths in future.
The current covid-19 pandemic is a major challenge to the achievement of many goals of different organizations this year. But we are optimistic that this will not be the case here. This is because this competition will take place in Kumba, South West Region with no recorded case of the pandemic since July. The town is known for operating normally though the inhabitants are expected to wear facemasks in public places.
The inhabitants are allowed to gather in public places like markets, churches and bars that all host far larger number of people than this tournament can host at a time.
Organizing this competition does not in any way violate any rules set by the government of Cameroon. We have double-checked this by verifying with authorities in both the administrative and sports offices in Kumba.
Just to contact me if you have any questions regarding this. Appreciate all donations whether it is to their website or football clothes that I can send down. Remember that everything helps! Whether it's football shoes you no longer wear, a t-shirt or money being donated. Everything helps.
Personally, it makes me so happy that we can use the sport that I love and have been doing all my life, for something this good!
A big hug from me <3
Ps: If you or anyone you know wants to collaborate, please feel free to contact.
Mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Survivors Network ønsker å ha en fotball cup. Dette prosjektet har som mål å engasjere ungdommer fra 10 - 14 år i en fotballcup som ikke bare vil holde dem i form og sosialisere med andre barn, men vil også være en mulighet for disse barna å lære noen av de grunnleggende måtene å identifisere menneskehandel på. Dette prosjektet vil gi disse ungdommene kunnskap som vil hjelpe dem med å identifisere og unngå noen av fellene som brukes av skruppelløse fotball agenter og ledere. Disse agentene leverer drømmene til unge ambisiøse fotballspillere ved å love dem berømmelse og formuer som et middel til å lokke dem til steder der de vil miste sin frihet og bli tvunget til arbeid eller prostitusjon. De blir forvandlet til penger å tjene maskiner for sine menneskehandlere.
De mangler litt midler for å få den til. Om noen har noen fotballtøy/treningsklær som ikke bruker lenger, hadde jeg blitt utrolig glad om dere ville ha gitt til meg så jeg kunne sendt ned til dem. Har selv funnet fram noen fotballsko og treningsbukser jeg ikke bruker lenger Er også mulig å hjelpe dem og få til fotballcupen ved å donere penger til: https://www.survivorsnetwork.co/donate?fbclid=IwAR0YQZbb6uS2UejLGDvwnqJXRoVmwjBai5D1iOMaoWILQLSFeILfbdkSXCA
Alt hjelper!
Mangelen på handlinger for å forhindre menneskehandel gjennom fotball og andre midler har gitt opphav til saker som de 23 mindreårige som ble handlet til Champasak, en fotballklubb i Laos. De ble handlet av Alex Karmo, en tidligere liberisk fotballspiller. Disse mindreårige sov på gulvet på stadion og ble matet bare to ganger om dagen.
Dette forslaget skal gjennomføres sammen med å styrke disse ungdommene med kunnskap som vil øke deres evne til å identifisere menneskehandlere eller falske fotballagenter som er ute etter å utnytte dem. Dette vil føre til relativt sett lavere antall menneskehandel i fremtiden.
Den nåværende covid-19-pandemien er en stor utfordring for å nå mange mål for forskjellige organisasjoner i år. Men vi er optimistiske til at dette ikke vil være tilfelle her. Dette er fordi denne konkurransen vil finne sted i Kumba, South West Region uten registrert tilfelle av pandemien siden juli. Byen er kjent for å operere normalt, selv om innbyggerne forventes å bruke ansiktsmasker på offentlige steder.Innbyggerne har lov til å samles på offentlige steder som markeder, kirker og barer som alle er vert for et større antall mennesker enn denne turneringen kan være vert om gangen.Organisering av denne konkurransen bryter ikke på noen måte noen regler som er satt av regjeringen i Kamerun. Vi har dobbeltsjekket dette ved å verifisere med myndighetene i både administrasjons- og sportskontorene i Kumba.
Bare til å kontakte meg om du har noen spørsmål angående dette. Setter så stor pris på alle donasjoner om det er til nettsiden deres eller fotball tøy som jeg kan sende ned. Husk at alt hjelper! Om det er fotball sko du ikke bruker lenger, en t-skjorte eller penger som blir donert. Alt hjelper.
Personlig gjør det meg så glad at vi kan bruke sporten som jeg elsker og har holdt på med hele livet, til noe så bra!
Klem Andrea Nicole <3
Ps: Hvis du eller noen du kjenner ønsker å samarbeide, ta gjerne kontakt.
Mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Hvor godt er det ikke å kunne ha friheten til å gjøre, og møte opp hvor man vil, til hvilke som helst tid. Friheten til å komme seg rundt uten å være avhengig av andre er fra mitt syn utrolig deilig, og viktig i et hektisk liv. Derfor er jeg utrolig glad for at jeg har tatt lappen, slik at jeg kan ha denne friheten. Billappen tok jeg for over to år siden, hos Wright trafikkskole!
Jubelen var høy da Wright Norge/Vennesla ville sponse meg, for da kan jeg fortelle om min opplevelse da jeg tok billappen hos dem!
Hvem er Wright?
Wright trafikkskole er Norges største trafikkskole og har 32 avdelinger rundt i hele Norge. Så om du begynner å ta timer en plass, og flytter til et annet område så kan du fortsette på lappen akkurat dit du stoppet. Alle kjøreskole-lærere i Wright har rikelig med kunnskap og lange utdannelser med stadig kursinger. Trafikklærere øver til og med sammen med andre lærere for å utveksle kunnskap og erfaringer. Ryktet ryker av positive tilbakemeldinger, spesielt på gode og effektive lærere. Wright har også til tider noen rabatter som gjør at du som skal ta lappen, kan få den til en billigere pris. Derfor er det lurt å følge godt med fremover....
Wright Vennesla har 80% bestått på de som tar lappen hos dem, noe som er et utrolig bra snittprosent!
Wright Norge opererer med MC, Moped, bil, lastebil, lett-lastebil, tilhenger, buss, traktor, minibuss, snøscooter og fremkomstmidler for yrkessjåfører. Det er et bredt utvalg for alle mennesker i ulike livssituasjoner!
Da jeg skulle ta lappen gikk jeg til vanlig på videregående, og derfor var det viktig for meg å kunne få tilrettelagt kjøretimer. Wright er svært fleksible når det gjelder å finne en passende tid innenfor arbeidstiden. Så om det ikke passer for deg en tid, så blir det straks ordnet en ny tid som passer bedre. Noe som også er svært service-innstilt er at Wright henter eleven der hun/han bor, for å gjøre det lettere for deg. Bilene som brukes i kjøreskolen er av de nye modellene og er veldig behagelige å kjøre<3
Å klare lappen er den mest fantastiske følelsen man kan ha! Alle som har tatt lappen vet hva jeg snakker om, og hele veien til den følelsen går gjennom en trafikkskole. Det er derfor viktig at du velger riktig trafikkskole slik at alle kjøretimene blir innholdsrike, lærerike og hyggelige. Dette er noe som du absolutt får inkludert når du kjører med Wright<3
Funfact: Wright-bilene sitt design er faktisk et kart av Wright sine kjøreskole-avdelingene rundt i Norge:)
Min opplevelse av å ta lappen!
Jeg var superfornøyd da jeg tok lappen, og hadde hele tiden oversikt over hva jeg måtte øve mer på og hva jeg kunne. Da jeg var kjøreskole-elev fikk jeg en plan som jeg skulle følge helt til jeg skulle ta oppkjøringen. For meg var dette helt perfekt, da jeg liker å ha kontroll. Trinn 1 var trafikalt grunnkurs, som jeg allerede hadde tatt fra da jeg tok mopedlappen. Deretter kom trinn 2 som omhandlet grunnleggende kjøretøy-, og kjøretøykompetanse. Trinn 3 tok for seg den trafikale delen, og til slutt kom trinn fire med fokus på den avsluttende opplæringen<3
Som sikkert mange føler på, er det skummelt med sin første kjøretime. Jeg selv var ikke den flinkeste til å kjøre bil, og var derfor litt nervøs før jeg skulle kjøre med kjørelæreren min. Men etter en time med god veiledning, masse ros og noen ting jeg måtte øve på til neste gang, ble jeg motivert og følte at jeg mestret. Hver gang jeg kjørte med Wright fikk jeg nye utfordringer, og ble stadig bedre. Det beste var å se fremskritt og utvikling i kjøreegenskapene mine<3
Jeg husker spesielt godt da vi var på glattkjøringsbanen hvor jeg kunne prøve meg på sladding og kolonnekjøring hvor jeg skulle styre unna hinder. I en annen del skulle man kjøre ned en speilglatt og bratt bakke, noe som tilsa seiling nedover. Men lite kontroll og mye adrenalin er det noe som jeg aldri vil glemme, og være obs på når jeg kjører den dag i dag!
Men det vakreste minnet er da jeg kunne gå bort til kjørelæreren min med en godkjent oppkjørings-dokument i hånden. Livlig fornøyd kjørte vi hjem hvor jeg endelig kunne ta i bruk min egen bil. Første tur med lappen føltes helt uvirkelig, og som om jeg kjørte ulovlig. Det var større frihet, bokstavelig talt:)
Ønsker du å stemme på meg i Miss Norway 2020, kan du sende "MISSU 13" til 1963<3 Jeg er utrolig takknemlig for hver eneste stemme som kommer inn, og det gjør en stor forskjell. En stemme koster 20kr, og det er lov til å stemme flere ganger<3
Hvis du eller noen du kjenner trenger markedsføring, send gjerne en Mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!