fbpx

Jeg måtte bare gjøre det!

cover-miss-2
Hei fine dere! For noen dager siden kom jeg hjem fra turen. Det var en helt fantastisk tur og jeg har fått så mange fine og rike minner, og opplevelser, som har lært meg masse om meg selv og andre mennesker. Tenkte jeg kunne fortelle litt om hvordan turen var mot slutten.
 
Som jeg har fortalt tidligere, endte vi opp i Vietnam. Etter å ha sett bilder av Nha Trang, hadde jeg så lyst til å se stedet med egne øyne, så vi var noen dager i den vakre byen. 
 
Her tok vi oss en dag til å være på fornøyelsesparken vinpearl, som er tivoli på en øy! Jeg elsker tivoli, som de fleste gjør. Transporten frem til tivoliet var litt utenom det vanlige, som du ser på bilde under, var transporten en heis over vannet. Her kunne vi se inn mot land og utsikten kan ikke beskrives med ord. I tillegg til tivoliet var det en vannpark der, som var kjempegøy og vil virkelig anbefale dette dersom dere skal til Vietnam.
 
Videre så var vi en dag på sjøen og dykket. Må si dette var noe annet enn den første dykkeopplevelsen jeg hadde. Det å bare kunne svømme fritt under vann, se på den nydelige havbunnen å fiskene som svømmer rundt kan virkelig ikke beskrives.
 
I tillegg til dette fikk jeg gjøre noe jeg alltid har hatt lyst til, men aldri fått gjort. Jeg vet ikke hvorfor, men vær eneste gang jeg får muligheten, skjer det noe som gjør at jeg ikke får gjort det.
 
Jeg fikk prøvd fallskjerm etter båt! Det var så gøy og jeg føler virkelig jeg lever i de øyeblikkene jeg gjør ting jeg egentlig ikke tørr. Først så var jeg litt redd, fordi i Vietnam så er det veldig vanskelig å kommunisere på grunn av at det er ikke så mange som snakker engelsk. Når de skulle binde oss fast så brukte de for det første kun  ett halvt sekund på å knytte tauet til fallskjermen, så det syntes jeg var litt utrygt. Den eneste informasjonen vi fikk var « one, two, three -run». Så jeg var jo livredd for at jeg skulle begynne å løpe feil å bare bli dradd langs bakken, haha.
 
Jeg er veldig spontan av meg, så når jeg kommer over ting jeg ikke tørr, så bare må jeg gjøre det. For noen år siden, kom jeg over et 30 meters fall i Danmark. Noe jeg egentlig ikke tørr, men så har jeg så lyst til å prøve at jeg bare må gjøre det.
 
På slutten av turen hadde vi noen dager Phan Thiet. Her nøyt vi den siste delen av varme og sol på stranden, før vi gikk videre til Ho Chi Minh. Deretter var det 30 timers reise fra Vietnam til Kristiansand.
 
 
Håper alle har en fantastisk fin dag videre!
 
Instagram: helene_abildsnes
 
 
Ønsker du et samarbeid med meg og god markedsføring? Gjerne kontakt meg på mail for å høre hva jeg kan tilby: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Jeg håper dere vil være med på å gjøre en forskjell

Jeg tror det aller viktigste er å jobbe for en forskjell. Du kan ikke alltid forvente noe tilbake, du kan ikke alltid gjøre noe bare for å få noe. Ikke hvis du virkelig vil gjøre en forskjell. Hvis du tenker deg om, spør deg selv "hvorfor gjør jeg egentlig dette?" og svarene blir noe som "så jeg kan få..." er det ikke riktig.

Hvorfor gjør jeg dette?

Så jeg kan gjøre en endring. Gjøre en endring og hjelpe dere på den måten jeg kan. 

Vi har alle gått igjennom noe, vi har alle muligheter til å gjøre verden bedre for noen. 

Jeg kom meg ut av noe som jeg en gang trodde skulle holde meg tilbake for alltid, så jeg vil fortelle dere at det er mulig. 

Leser du dette fordi jeg har tatt kontakt med skolen din, vær så snill å ta mailen min alvorlig. Jeg håper dere kan ha et møte med lærere og helsesøster - prate om selektiv mutisme og mental helse - spre kunnskapen. 

På grunn av et intervju har elever som har slitt i åresvis nå endelig fått hjelp. Ingen hadde hørt om selektiv mutisme før. 

Er du lærer og leser dette - vær så snill og ta det alvorlig. Er du forelder til en "sjenert" unge - vær så snill og ta det alvorlig.

Sliter du? Vær så snill og ta kontakt. 

Det er flere år siden jeg selv gikk på skolen og måtte gå gjennom noe så stort helt alene med mamma. Det at det fortsatt finnes så mange skoler, lærere og profesjonelle i mental helse som ikke har hørt om dette før er utrolig. En endring må gjøres! 

Jeg håper dere også vet at dette ikke er noe som bare går over. Det er ikke det samme som å være sjenert. Det må taes tak i med en gang man skjønner hva som er galt. Det blir vanskeligere etterhvert som årene går. Man går glipp av et helt liv.

Jeg håper dere vil være med på å gjøre en forskjell.

Photos @tropicalnoah

Å leve er mer enn å overleve

28871020_1647704395313043_1006060659902775296__20180311-184106_1

Hvert år rammes tusenvis av nordmenn av kreft, og sykdommen er en uforståelig og urettferdig diagnose å få. Både unge og voksene rammes av denne forferdelige sykdommen og de må hjelp både før og etter behandling.

Idag har jeg vært bøssebærer for årets krafttak mot kreft. Årets innsamling går til støtte for senskader etter kreftbehandling. Senskader kan oppstå både fysisk og psykisk, og kan fort hindre en optimal livskvalitet etter en behandlingsperiode. Dagens innsamling var tøff og det var utrolig mange ekte og urettferdige historier som kom ut da jeg banket på dørene. Jeg kjente en følelse av tomhet, men samtidig glede for at vi sammen kan gjøre en forskjell for dem som enda er her. Vi skal ikke bare la mennesker overleve, de må også ha ett verdig liv uten smerte. Å leve er mer enn å overleve. 

Hva er kreft?
Kreft er en mutasjon i cellene som gjør at cellene deler seg ukontrollert. Etter hvert som det hoper seg opp dannes det en kreftsvulst. Kreftsvulsten ønsker å komme i kontakt med blodårene for å spre seg videre, for å hindre dette må pasienten få behandling før svulsten har blitt stor nok til å spre seg videre. Hvert år rammes om lag 30.000 av kreft og 10.000 av nordmenn dør av kreft, dette er ett alt for høyt tall, og vi må gjøre noe med det.

Hva gjør kreftforeningen?
Kreftforeningen bidrar til større forskning på kreft. De sørger for at fler pasienter lever lengre, og bedre. Selv om kreftforskningen i Norge har en lang vei å gå har vi kommet langt allerede. Dette er takket være god forskning og alle dere ute som bidrar til at mennesker skal bli friskmeldt.

Jeg håper at alle dere der ute som ikke har fått besøk av oss idag kan ta seg tid til å vippse noen kroner til #451056, vi kan redde liv sammen.


Gjør du det for alle andre, eller for de som virkelig fortjener det?

Dagen etter den internasjonale kvinnedagen, men ingenting stopper meg fra å si gratulerer til alle kvinner i dag - jeg beundrer deres styrke, mot og vilje. 

 Jeg brukte ikke noe tid på sosiale medier i går fordi det var viktigere ting som måtte bli prioritert, og for å være ærlig synes jeg man må kunne ta seg tid til å hylle mennesker hvilken dag som helst. Det er fint med kvinnedagen, valentine's, morsdag og farsdag, men det som virkelig betyr noe er alle de andre dagene. Gir du noen et kort bare fordi det er forventet den dagen, skriver du noe fordi alle andre gjør det, og ikke minst - gjør du det egentlig bare fordi "alle andre" kan se at du gjør det? 

Jeg sier ikke at det er sant bare fordi du velger å gi oppmerksomhet på slike dager, fordi det gjør jeg også, men det er ofte at viktigheten i dagliglivet blir glemt bort. Hyller du kvinnedagen, men så snakker du stygt om ei jente du er sjalu på dagen etter? Skriver du facebook status om hvor glad du er i faren din på farsdagen slik at alle kan se det, men så har han ikke facebook? Legger du ut et bilde av moren din og deg på morsdagen på instagram, men så velger du å aldri gi hun den respekten hun fortjener alle andre dager i året? 

Jeg håper at dere alltid velger virkeligheten, og menneskene som er viktig for dere - ikke en uekte virkelighet med alle menneskene som prøver å imponere hverandre for gitt. 

I dag er ikke kvinnedagen, men en "vanlig" dag. Til tross for det er jeg så takknemlig for å ha hatt et menneske med så mye styrke, mot og sympati rundt meg hele livet mitt. Min mamma. Du fortjener en hyllest hver dag. Den jeg beundrer og ser opp til hver dag - mitt forbilde.  

Dette er viktig for meg

Her i Norge er det en selvfølge at alle barn skal gå på skole. Vi går dit hver eneste dag og det er så vanlig for oss. Men slik er det ikke for alle barn i verden. Så mange som ett av fem barn i land som er i krig eller konflikt står uten skolegang. Dette er svært trist og veldig alvorlig. For barn og unge som opplever krig og en utrygg hverdag, så er skolen et viktig fristed. Det skal være et sted hvor de kan føle seg trygge og leke sammen med andre barn, midt i alt det vanskelige. Når det er krig er det mange barn som er vitne til grusomme ting.

Jeg vil vise min støtte og omsorg til barn som ikke har muligheten til dette.” Help our School” er en skole for Tuareg-barna i Timbolo. Jeg vil hjelpe barna å få utdanning. Utdanning er nøkkelen til fremtiden. Gjennom skolegang brytes den onde sirkelen av sykdom, fattigdom og død. Barna lærer seg å ta vare på sin egen og familiens helse. Og allerede da kan de skaffe seg ferdighetene de trenger for å få arbeid. Alle barn har rett til skolegang, men dessverre er det ikke slik i store deler av verden.  

Denne skolen var en ide av landsbyens innbyggere for mange år siden, da nomadene ble utsatt av tørke og de mistet alle dyrene sine. Men ingen gjorde noe med det før i 2010 da noen av innbyggerne begynte å snakke om dette, og de lagde en skolekomite. De begynte å finne ut mulighetene til å bygge en skole, men da startet krigen i nordlige Mali. De fleste av nomadene måtte forlate hjemplassen og flykte til en flyktningsleir i Mauretania. De ventet til situasjonen roet seg etter det franske og FN-intervensjonen i 2013, og i 2014 begynte Timbolo-folket å returnere til hjemmene sine. Etter det så komiteen behovet til å finne en skole og oppnå drømmen deres. Under krigen forsto de mer om betydningen til utdanning for Tuareg-barna.

Timbolo skole ligger 30 km nord for Timbuktu i Mali. Situasjonen i Mali opprettholder freden, men med terrorangrep nå og da. Mali har skoler, men de ligger langt unna og undervisningen går på fransk. Mange foreldre er redde for å sende barna sine på skolen på grunn av farlig skolevei eller utrygghet på området hvor skolen ligger. Skolekomiteen hadde i mange år jobbet hardt med den maliske regjeringen for å få hjelp til å bygge en skole i Timbolo, men uten suksess.

4.oktober 2016 åpnet den nye skolen, takket være donasjoner fra det globale samfunnet og våre samiske partnere. Med hele landsbyen som deltakere, gikk barna for første gang på skolen og lærerne var delt i to klasser, de yngste i en klasse og de eldste i den andre. Årsrapporten fra lærerne viser at utdanningen går bra, og alle barna har gjort fremskritt. Det var midlertidig en periode da oppmøtet til barna trappet ned og noen barn sluttet på skolen. Skolekomiteen besøkte familiene og fikk overbevist foreldrene om å sende barna tilbake til skolen ved å styrke betydningen av en utdanning.

Det neste steget var å finne ut hvordan de skulle få til en skole, lærere og pedagogiske forsyninger. I 2015 lagde Britt Hansen en Facebook-side for en skole i Timbolo,” Help our School”. Det var bra respons på det, og mange likte siden. Det var slik hun begynte å hjelpe skolekomiteen. Med donasjoner fra mennesker rundt omkring i verden kunne de kjøpe pedagogiske forsyninger, og den samiske partneren Britt Hansen støttet lærernes lønn det første året. Etter en stund bestemte de for å lage en formell organisjasjonsgruppe for skolen. Det er registrert i Norge, og målet er å hjelpe Tuareg-barna med utdanning i Timbolo. I dag er alle økonomiske beslutninger valgt av organisasjonen” Help our School”, og alle donasjoner går til å drive skolen. Det er ingen kostnader for administrasjonen og alt arbeidet i ledelsen utføres av frivillige.

Et av målene er å gi barna ett måltid per dag. Dette vil motivere barna til å møte opp på skolen og læren vil være lettere. Heldigvis mottok de donasjoner som ga de muligheten til å tilby barna ett måltid hver dag, men de kunne bare gjøre det i et halvt år, da det var alt de mottok. Dessuten har ikke skolen skrivebord og stoler, og ifølge lærerne er det svært vanskelig for barna å skrive på gulvet eller på fanget. Målet er å skaffe penger slik at de har råd til bedre ressurser for barna.

Målet er å hjelpe Tuareg-folkene med utdanning for barna sine. Dette vil styrke samfunnet vårt og gi økonomiske resultater som trengs i denne delen av verden for å bygge et bærekraftig samfunn.

Hvis du vil være med å hjelpe disse barna, så hadde jeg vært veldig takknemlig for det! Støtt du også med et valgfritt beløp i dag og hjelp å redde flere barn!

Nettside: http://www.helptimbolo.com/

Facebook: https://www.facebook.com/helptimbolo/

 

 

Gratulerer med dagen!

God kveld alle sammen!

Først så vil jeg begynne med å gratulere alle kvinner med dagen. Idag er det den internasjonale kvinnedagen.

«Det er ingen grense for hva vi som kvinner kan oppnå» - Michelle Obama

Hvorfor vi markerer kvinnedagen er fordi vi markerer kvinners kampsaker og rettigheter. Kvinnedagen handler også om likestilling.

 

I Norge har vi kvinner stemmerett som vi fikk i 1913. Vi har retten til å ha våre egne meninger og har lov til å utrykke dem. Mange får kanskje kritikk for meningene sine, men vi blir ikke fengslet eller forfulgt. Det finnes flere land der de enda ikke har rettigheter og frihet.

 

Vi er langt fra målet, men vi har kommet godt i gang og det er noe vi burde være stolt av og vi kan feire det vi har oppnådd.

Gratulerer med dagen flotte kvinner!

 

Instagram min: Sandrasuka98
Jeg er ute etter noen sponsorer, om du og din bedrift/firma vil sponse meg er det bare å ta kontakt på epost for mer informasjon: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.eller sende meg en melding på FB Klikk her

- Sandra Afriyie Tito

 

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på