fbpx

NOAH – For dyrs rettigheter

Hunden min og meg

Jeg setter dyrs velferd veldig høyt og det var av den grunn veldig naturlig for meg å bidra til frivillig arbeid der fokuset er på dyr. Jeg tok kontakt med NOAH som kjemper for dyrs rettigheter, og spurte om jeg kunne bidra med noe. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne oppdatere noen ja/ nei lister i forhold til hvilke kosmetikk i Norge som er testet på dyr. Ja-listen viser hvilke sminkemerker som garantert ikke tester på dyr. Nei-listen viser til produsenter som bruker dyretesting noen steder i verden, men som bruker alternative metoder for testing i blant annet Norge. Her er en link til ja/nei listene: http://www.kosmetikk.info/ja-liste/ 

11. mars 2013 ble det forbudt å selge dyretestet kosmetikk i Norge og andre land innenfor EU og EØS. Dyretesting har vært en viktig sak for NOAH i mange år. Til tross for at det ikke lenger er lovlig i Norge, er det fortsatt noen land som tillater det, blant anna Kina, der det faktisk er ett krav for å kunne selge produkter. Mange produsenter som selger sminkeprodukter til Norge, bruker alternative metoder for å teste ingrediensene i produktene som selges i Norge, men benytter seg av testing på dyr i andre land. Av den grunn er ikke all kosmetikk etisk forsvarlig, og det er derfor viktig å være en bevisst forbruker.

Vil du lese mer om dette kan du gå inn på følgende link:

http://www.dyrsrettigheter.no/forsoksdyrindustri/produkttesting/har-du-sporsmal-om-det-nye-forbudet-mot-dyretestet-kosmetikk/

 

Frivilligsentralen

Frivillig Solveig Borren og meg

 

Hver onsdag fra kl. 10  - 12 arrangerer Frivilligsentralen noe de kaller 10-kaffi; ett møtested for eldre, men også for alle som ønsker å ta turen innom. Her kan man være sosial sammen med andre, prate, lese avis, ta en kopp kaffe og spise nystekte vafler. Som frivillig hjelper en til noen fra PU -tjenesten på kjøkkenet med å steke vafler, lage kaffe, sosialisere, og stå i kiosken. Jeg hadde en fin opplevelse med å være med som frivillig, og jeg møtte mange hyggelige mennesker.

 

Ønsker du å være frivillig enten på 10- kaffien eller på noen av de andre arrangementene Frivilligsentralen står for? Les mer på deres nettside om hvilke tilbud de har: http://forde.frivilligsentral.no/aktivitetartiltak/ og ta kontakt med Kari Valle: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

Åretsfrisør

 

Endelig fikk jeg mine bilder etter å ha vært modell for åretsfrisør. Det var utrolig gøy! Vi holdt på i flere dager for å ta bilder til konkurransen. Første dagen har de farget håret mitt og vi har diskutert hvordan vi skal style håret og hva jeg skal ha på meg. Jeg måtte komme til salongen om en uke. Den dagen har vi holdt på i 8 timer. Først har frisøren vasket og stylet mitt hår, deretter ble jeg sminket. Makeupartisten syntes jeg var naturlig pen og ville ikke legge på altfor mye sminke. Eneste jeg hadde på var mascara og veldig mørk leppestift. Både frisøren og makeupartisten var kjempe hyggelig og visste nøyaktig hva de drev med. Flere bilder kommer senere

Snakkes snart<3

Endelig fri...

Endelig fri...

Foto av Eirik Malmo, tatt på Fylkesmannsgården ved Egge Museum

Hei!

I dag ble jeg endelig ferdig med den siste tentamenen min. I løpet av de siste 2 ukene har jeg nemlig hatt hele 15 tentamener! Puh, skal si det er jobb å ta IB-diploma, men det er definitivt verdt det! I går mottok jeg blant annet et skoletilbud fra et universitet i New York. Har også mottatt tilbud fra flere andre universiteter i USA. Kjekt å se at alt arbeidet har lønnet seg! For skolen har jeg alltid jobbet utrolig hardt med, nettopp fordi jeg vet at det virkelig er verdt det. Hardt arbeid lønner seg alltid, uansett om det gjelder skole, jobb eller til og med Miss Norway! Som ordtaket lyder: "Du høster det du sår".

Dersom dere har fulgt med på Miss Norway, har dere sannsynligvis fått med dere at uttaket til semifinalen er rett rundt hjørnet! Dette har jeg visst en stund nå, og har jobbet jevnt og godt for å øke sjansen min til å bli tatt ut. Merker at jeg begynner å få sommerfugler i magen og krysser fingrene for å få være med videre. Denne konkurransen har allerede lært meg så mye om meg selv og verden rundt meg. Viktigst av alt, har den lært meg å være mer tilstede; jeg er mer "på hugget" og lar sjeldent en mulighet skli forbi. Dette er en egenskap jeg alltid har beundret hos andre, og nå begynner jeg endelig å lære den selv. Mange tror at Miss Norway bare er å vrikke litt på en veltrent rumpe og flagre med håret - men det er så ufattelig mye mer enn det. Les bloggene til alle de andre flotte deltakerne og se hvor hardt vi jobber for å komme oss videre i konkurransen. Vi har alle en drøm og støtten fra folkene rundt oss betyr mye mer enn dere tror. Jeg lover, at selv de "små" tingene dere gjør (som å lese bloggen min eller like innleggene mine på Facebook) virkelig får meg til å trekke på smilebåndene. Tusen takk!

- Jennifer

For mer bilder, følg meg på Insta: @jenforfang
For å finne meg på Facebook, trykk her!

Kurs

Kurs

Foto: Bjørn Sagen

Hei dere!

I går var jeg på kurs med Røde Kors der vi fikk mer informasjon om Røde Kors, hva det står for og ulike muligheter man har innen det som frivillig. Kurset var utrolig spennende og hele salen var full med folk. Utrolig kjekt å se at det er så mange mennsker som er interessert i frivillig arbeid og ønsker å hjelpe andre mennesker. Foreleseren snakket om det å være medmenneske - det å være tilstede får andre mennesker til enhver tid. For de menneskene som ikke har noen, er det veldig viktig å ha disse frivillige menneskene som er der for de når de føler seg helt alene. Ensomhet er en forferdelig ting, og de fleste av oss har nok kanskje  kjent på å være ensom en gang. Men dessverre er det slik at noen mennesker er ensom over lengre periode, uten familie og venner å støtte seg til. Som frivillig i Røde Kors kan man hjelpe de ensome som ønsker kontakt ved å velge mellom ulike aktiviteter som besøksvenn, nettverksarbeid, ungdomsarbeid osv. Jeg har allerde vært besøksvenn - og besøkt eldre mennesker. Det var helt fantastisk opplevelse med gode, lange samtaler og mye glede. Nå ønsker jeg å jobbe litt mer med ungdommer som også sliter.

Som frivillig i Røde Kors er tillit et utrolig viktig ord. Mennesker som søker hjelp, har tillit til oss. De skal være trygge på oss, og vi skal respektere hvert enkelt menneske og være den tryggheten for dem. Jeg husker at foreleseren sa i går, at tillit tar lang tid å bygge opp, men bare sekunder å miste. Det er viktig å tenke på hva man gjør og sier, og man skal være et godt menneske som ønsker å hjelpe andre. 

Jeg ønsker å få frem Røde Kors syv prinsipper som utgjør deres verdigrunnlag:

* Humanitet - et mål.Vise godhet til andre mennesker. 

* Upartiskhet - et mål.

* Nøytralitet - et middel.

* Uavhengighet - et middel.

* Frivillighet - en metode.

*Enhet - en metode.

* Universalitet - en metode.

Røde kors har mange ulike tilbud til de frivillige som man kan jobbe innen. Håper at flest mulig ønsker å melde seg inn som frivillige og bidrar til noe godt. 

Vi snakkes senere!

 

Doing my turn on the catwalk.

Doing my turn on the catwalk.

Hei, hei!

Nå har jeg endelig fått lagt inn noen videoer fra show-walk treningen på youtube med en av de andre deltakerne, Maria. Det er noen som har spurt meg hvorfor jeg øver, siden jeg egentlig alltid har gått mye på høye hæler. ALT kan forbedres, og problemet er at alt må automatiseres til den minste detalj. Det er ikke bare selve gåingen i de skyhøye hælene som sitte perfekt.  Hendene dine skal enten være ned, ene hånden på hofta eller begge. Her må vi finne ut hva som passer best til oss selv. Hvordan skal hendene henge mens du går? Er det for mye veiving med armene? Henger de for mye rett ned? Er holdningen bra nok?

Når dette sitter er det på tide å automatisere inn ulike ansiktsuttrykk på catwalken. Ønsker du å variere mellom smil med tenner, smil uten tenner og et mer sensuelt ansiktsuttrykk, eller vil du kun bruke en eller to av de? Burde du øve på hvordan du burde smile mens du går? Det er ikke sikkert at hvordan du smiler til vanlig ser like naturlig og flott ut på catwalken. Klarer du å se sensuell ut uten å se for frekk ut? Så er det poseringen. En arm til siden, begge hendene i siden? Hva passer best til meg? "Oj, nå glemte jeg meg bort og byttet underveis". Det er viktig å visualisere poseringen og vite nøyaktig hva du skal gjøre når du kommer dit! Poseringene skal også vare et viss antall sekunder. Du kan ikke stå der for lenge, og du skal heller ikke stå der for kort. Så skal du snu deg, samtidig som du helst holder blikket litt bakover, MEN ikke for lenge. På tilbakoverveien er det også viktig ikke å miste fokus, selv om du er på vei vekk fra catwalken.

Du kan se noen filmer fra forrige trening under:

 

 

I dag har jeg låst meg selv inne med skolebøkene og artikkelskriving. Noen dager må jeg bare sette av totalt til studiene. Men det blir jo selvfølgelig litt huskvask i høye hæler hjemme i mellom slagene. Pauser er viktig, så hvorfor ikke benytte pausene til noe produktivt?

På LØRDAG har jeg allerede satt på alarmen til kl. 05:00. Da skal jeg tidlig av gårde til Oslo i et studio på TFP shoot i forbindelse med bikini, portrett og aftenkjolebilder. Vi har også fått med oss en flink MUA som skal legge sminke, så dette gleder jeg meg masse til.

 

- Linn Adriana.

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på